Kisah Semalam: BoB Lokman Tibai Pegawai JAIS


Bob yang juga cucu ulama terkenal Kelantan Tok Kenali ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan penahanannya malam tadi tetapi engan mengulas lanjut pada masa ini.Ketiga-tiga mereka dijadual memberikan kenyataan kepada JAIS di pejabat agama daerah Hulu Langat sebelum tengah hari ini.

Sementara itu, Mohd Sany ketika dihubungi Malaysiakini berkata, ketika insiden malam tadi, kira-kira 20 anggota penguatkuasa jabatan itu dan beberapa orang polis hadir bagi tujuan itu.

“Ketika Bob bercakap mereka tidak buat apa-apa. Bila habis dan solat Isyak baru (kami) ditahan,” katanya sambil menafikan bertazkirah atau menyentuh soal politik…MalaysiaKini

???..Pegawai JAIS sampai 20 orang beb…macam kes nak tangkap basah laa pulak!
Selesai solat Isyak aku diajak oleh Ustaz Akmal ke satu program seorang sahabat kami di Taiping, disitu pelbagai perkara dibincangkan oleh kami sambil jari jemari serta anak mata begitu asyik melayari FB.
Tiba2 Ustaz Akmal mendapt satu berita dr FB yang menyatakan bahawa Bob Lokman telah ditangkap oleh JAIS disebuah surau di Hulu Langat dan beliau diseret ke Balai Polis, sebaik mendengar berita tersebut aku terus menghantar message ke pada Bob Lokman samada betul atau tidak berita tersebut.
Selang 5 minit Bob menelefon aku. “Cepatnyerr sampai berita nie…”. perkataan pertama yang keluar dari mulut beliau. “Biasalaa bang….zaman sekarang kan zaman teknologi.” balas aku. “Betul kerr citer nie bang….cer citer cer citer…”. gurau aku.
Bob pun memulakan ceritanya, menurut beliau apabila selesai sahaja menyampaikan tazkirahnya, beliau didatangi oleh seorang Pegawai Pejabat Agama sambil diiringi beberapa orang penguatkuasa (ada yang berambut merah katanya).seterusnya Pegawai itu menerangkan bahawa beliau telah melakukan kesalahan. “Apa kesalahan aku?”. tanya bob.

“Encik didapati menyampaikan tazkirah tanpa tauliah dan ini melanggar perintah sultan”. ujar Pegawai tersebut.Bob yang pada mulanya hanya mendengar kata2 dari pegawai itu terus menjawab “Dulu waktu aku jahat, korang buat tak tahu jer… sekarang bila aku nak jadi baik dan nak ajak orang buat baik, korang tahan-tahan aku pulak… jadi kalau korang nak tangok aku jadik jahat balik korang datang dekat sini, biar aku tunjukkan”. ujar bob. “waktu nie aku tengook sumer kecik jerk…” bob bagitaw aku…..hi3

“Aku sanggup mati malam nie untuk pertahankan Islam, kalau korang pun nak mati jugak datang sini, tapi aku tak tau laa korang nak mati kerana apa”. ujar bob lagi dalam keadaan seorang pun tak berani mendekatinya.
ada sorang pakcik tue cakap “Pertama kali saya tengok pegawai pejabat agama kena maki dengan orang” ujar bob kepada aku.
Adegan seterusnya ialah dibalai polis dimana beliau menyambung “Tazkirahnya” sehinggakan semua senyap tak terkata apa dan akhirnya beliau balik kerumahnya.
“Esok (hari ini) aku akan bagi tazkirah di sebuah surau di Batu Caves plak, ko tengok laa esok pegawai mana plak yang akan kena “tazkirah” dengan aku”. ujar bob di akhir perbualan.
Harapan kita semua semoga abang Bob Lokman tabah dan cekal dengan ujian ini….Takbir!!!!
Teratak kampungku
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: