Monthly Archives: April 2011

Video Takdir Allah: Ustaz Shamsul Berjaya Tegur 3 Mat Boroi


Kamu merancang Allah merancang,Perancangan Allah lebih baik dari kamu’.

Aku tengok Rahim Tambhy Chik naik gagap lalu berkata..’Saya berdukacita hari ini’

Eskay sebut bismillah pun dah jadi ‘Bismilla Nirrahma Nirrahim’..

Shuib Lazim…macam takut nak tunjuk muka saja..

Itulah takdir Allah Yang Maha Agong menghantar seorang jundullah untuk menegur 3 trio Umno .

Eskay tolong ingat azab Allah: Ustaz Shamsul

Bekas Imam Masjid Saidina Omar Al Khattab, Bukit Damansara, Ustaz Shamsul Firdaus Alhafiz mengingatkan trio Datuk T supaya mengingati azab Allah, sebelum salah seorang daripadanya, Datuk Shazryl Eskay Abdullah melakukan sumpah laknat.

Shamsul adalah pendakwah bebas yang dimaksudkan pihak media, ketika hadir memberi ‘khutbah’ kepada Eskay, bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik dan bekas bendahari Perkasa, Datuk Shuib Lazim di Masjid Amru Ibnu Al As, Sentul petang tadi.

Kehadirannya pada mulanya disangka Pegawai Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan.

Beliau kemudiannya mengambil tempat dan duduk di hadapan ketiga individu berkenaan sebelum Eskay bersedia mengangkat sumpah.

Shamsul ketika dihubungi Keadilandaily.com berkata, beliau berbuat demikian supaya Eskay memikirkan semula tindakannya yang boleh memakan diri berikutan sumpah laknat tersebut.

Selain menasihati ketiga mereka, Shamsul turut memberikan sebuah buku berkaitan hukum qazaf kepada indivitu terbabit.

“Saya ada menghulurkan buku itu kepada Eskay dan memberikan nasihat berbunyi ‘jangan ambil kira habuan dunia kerana azab Allah lebih pedih’.

“Apabila melakukan pembohongan akan ada implikasi terutamanya apabila pembohongan itu yang ingin dijadikan sebagai sumpah laknat,” katanya.

Tambahnya, beliau juga menyedari bahawa Eskay membaca sumpah berkenaan mengikut skrip yang ditulis pada sehelai kertas selepas enggan menerima nasihatnya.

“‘Skrip’ yang disiapkan kepada Eskay itu tidak dapat mengelakkan beliau di dalam jenayah qazaf,” katanya yang percaya skrip itu disediakan pihak tertentu.

Sebelum ini Shamsul memberitahu bahawa sumpah membuktikan pertuduhan zina cuma dilakukan oleh pasangan suami isteri, seperti digariskan dalam perundangan Islam.

Sumpah tersebut dipanggil sebagai sumpah Li’an yang dinyatakan dalam Al Quran dalam Surah An Nur.

“Sumpah li’an ini pula adalah sumpah saling rela dilaknat, ia tak ‘laku’ kalau hanya sebelah pihak sahaja. Kedua, ia tidak ‘laku’ kalau tidak membabitkan suami dan isteri,” ujarnya.

Keadilandaily

Advertisements

Video Ceramah Anwar Semalam yang Menyentuh Perasaan


Video ceramah Anwar Ibrahim semalam di Ampang…29/4/2011

SARANAN editor..Untuk kelajuan video sila klik pada paparan 240p

Pembakar Al Quran Amerika Disambut Dengan Botol dan Kasut


Polis Dearborn cuba menenangkan penunjuk perasaan membantah kemunculan Pastor Terry Jones di pekarangan Dewan Bandaraya Dearborn, Dearborn, Michigan semalam. — Foto Reuters

Pastor bakar Al Quran muncul lagi ,’disambut’ kasut dan botol

DEARBORN (Michigan), 30 April — Pastor kontroversial dari Florida yang minggu lalu dilarang daripada mengadakan protes di masjid terbesar Amerika Syarikat, yang terletak Dearborn, terpaksa memendekkan demonstrasi ekoran perhimpunan balas diadakan kumpulan yang menentangnya.

Pastor Terry Jones, 59, bertekad untuk kembali minggu ini walaupun perintah mahkamah melarangnya mengadakan demonstrasi di hadapan Pusat Islam Amerika di sini.

Dia mendakwa perintah itu bercanggah dengan peruntukan Perlembagaan Amerika Syarikat.

“Kami berada di sini untuk bercakap mengenai isu-isu berkaitan dengan rakyat Amerika,” kata Jones, yang bercakap menggunakan mikrofon tanpa wayar di podium yang didirikan di atas tangga dewan bandar raya.

Bulan lalu dia membakar al-Quran di Florida, menyebabkan kemarahan di banyak negara. Zon sekatan juga didirikan di sepanjang jalan empat lorong di Michigan Avenue.

Seramai 75 pengikut Jones, dilihat kecil telah diatasi oleh kumpulan penentangnya yang lima kali lebih besar.

Datuk Bandar Dearborn John O’Reilly Jr kemudian memberitahu pemberita bahawa perhimpunan itu dihentikan atas sebab-sebab keselamatan.

“Mereka meminta dia tidak melangkah ke arah sekatan dan dia patuh arahan itu,” kata O’Reilly.

“Tugas kami ialah melindungi komuniti kami dan itu yang kami lakukan,” katanya lagi.

Jones merancang untuk mengadakan demonstrasi selama tiga jam tetapi berakhir dalam 75 minit, dan dia diiringi oleh polis ke arah kereta yang sedang menanti.

Masyarakat Islam dan Kristian, tidak kira muda atau tua berbaris memperlihatkan sokongan membantah Jones, yang menurut mereka dia membwa mesej membenci.

“Kami tidak mengecam anda. Kami berada di sini bukan untuk protes anda. Kami berada di sini untuk menjemput anda kepada Islam,” kata penduduk Dearborn Monzer Jaber.

“Setiap orang berhak kepada kebebasan berucap tetapi saya tidak menganggap yang itu sebagai kebebasan berucap,” kata Matty O’Dea yang dipetik Fox Detriot.

“Saya fikir adalah sangat penting kita biar orang lain mengetahui bahawa Dearborn adalah satu komuniti yang bersatu.

“Kami mengambil berat dan menghormati satu sama lain,” kata seorang lagi penduduk Dearborn Roxanne McDonald.

Awalnya protes bermula dengan tenang dan aman.

Jones berada di podium sambil bercakap menyentuh Islam radikal manakala kumpulan yang antibeliau pula melemparkan kata-kata yang mencabarnya.

“Ini Amerika dan sangat cantik, malah walaupun ia kontroversial, tapi dalam hal ini mereka boleh menyuarakan pandangan mereka. Ramai yang tidak boleh melakukan begitu di banyak negara,” katanya.

Bagaimanapun Jones dengan menarik mikrofon terus berjalan ke arah penunjuk perasaan yang mengecamnya.

Polis Dearborn tidak dapat mengawal keadaan apabila berpuluh-puluh orang melepasi sekatan lalu menjerit dan membaling botol dan kasut ke arah Jones dan pengikutnya.

tmi

BN Terengganu Bertelagah Lagi?


PM Adakan perjumpaan ‘Tertutup’ dengan 24 ADUN

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengadakan perjumpaan tertutup dengan semua anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan anggota Parlimen Terengganu serta beberapa pimpinan parti komponen BN Negeri, malam ini.

Hadir sama, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Shafie Apdal yang juga Naib Presiden Umno, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang juga Anggota Parlimen Kemaman.

Turut serta dalam mesyuarat itu Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said yang juga merupakan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri.

Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN tiba di Ri-yaz Heritage di Pulau Duyong, di Kauala Terengganu pada kira-kira pukul 10.30 malam, dan perjumpaan itu berakhir pada kira-kira pukul 12 tengah malam.

Semua 24 ADUN dan enam anggota Parlimen BN hadir pada perjumpaan itu.

Perdana Menteri yang diiringi isteri, Datin Seri Rosmah Mansor dalam rangka lawatan kerja sehari ke Terengganu dalam Program Turun Padang Bersama Rakyat yang menyaksikan jadual padat sepanjang hari ini.

Bernama

Berita Baik: 50K Pengunjung Dijangka Hadiri Karnival Halal Kelantan


50,000 pengujnjung dijangka hadiri Karnival Halal Kelantan

Karnival Halal Kelantan yang akan diadakan buat kali pertama di negeri tersebut dari 28 hingga 30 Mei depan dijangka dihadiri kira-kira 50,000 pengunjung.

Karnival yang dianjurkan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JHEAIK) dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) itu akan berlangsung di Kompleks Islam Darul Naim, Kota Bharu.

Menurut jurucakap Jakim, penganjuran karnival tersebut memberi peluang kepada pengeluar produk halal memasarkan produk mereka ke pasaran tempatan dan antarabangsa.

“Karnival yang berlangsung selama tiga hari itu perlu digunakan sebaik mungkin oleh pengeluar produk halal untuk mempamerkan keistimewaan produk masing-masing.

“Melalui karnival itu, mereka dapat meluaskan lagi jaringan hubungan perniagaan,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Selain menyediakan 80 gerai pameran, pelbagai aktiviti menarik akan diadakan seperti seminar panduan restoran halal serta pensijilan halal untuk industri perhotelan.

Katanya, penganjuran acara tersebut turut mendapat sokongan yang menggalakkan daripada syarikat-syarikat tempatan.

Mereka yang berminat untuk menjadi penyewa ruang pameran, lengkapkan borang yang disiarkan dalam akhbar Kosmo! dan faks ke 03-21661148 atau hubungi 03-21711128 untuk maklumat lanjut.

Video Seks Fitnah: Kenapa Mat Sabu Sahaja Bersuara?


Walaupun Abang Mat hanya AJK Pusat Pas tetapi aku nampak Abang Mat masih hebat dengan semangatnya mahukan kebenaran dan keadilan di tegakkan dalam negara ini.

Dalam beberapa isu terkini Abang Mat masih hebat dengan ceramahnya berbanding beberapa orang tokoh dalam Pas yang boleh dikatakan semacam ada sesuatu yang tak kena dengan isu Pakatan Rakyat.

Bukan tujuan aku nak provok pemimpin Pas, tetapi dari beberapa ‘trajedi dalam Pas’ telah melakarkan sejarah antara 2 kumpulan sehinggakan Timbalan Presiden Pas sendiri telah ‘dihalau ‘ oleh Tok Guru Nik Aziz supaya meninggalkan Pas dan pergilah masuk Umno.

Semangat kekitaan antara beberapa pemimpin Pas dengan pemimpin komponen PR bagi aku belum cukup ‘mesra’.Seperti ada sesuatu yang cuba diselindungkan antara pemimpin Pas sendiri. Aku bagi contoh pada PRK DUN Tenang,ada beberapa pemimpin Pas sendiri semacam mahu mengelak dari bercampur dengan pemimpin PKR dan DAP, aku ada talipon dengan pemimpin dan bertanya apakah keadaan terkini semasa hari pengundian,katanya 50-50 dan aku talipon pulak kepada pemimpin Pas yang lain,kata depa mana ada 50-50,kawan yang kata 50-50 tu dia dah belah awal lagi balik kerumah dia. Kalu hang nak tau laa ni 30-70 ada lah dan lagi TPM tengah duk randuk air duk ligan pengundi Umno supaya keluar, kawan kita tu mana mau dia randuk air takut 4 wheel dia masuk air,sayang sangat dia pada 4 wheel dia tu, biar Pas kalah takpa.

Seperkara lagi rungutan dari beberapa pemimpin DAP dan PKR kerana  Pas tidak mahu menjemput tenaga mereka untuk PRN Sarawak,sedangkan dibeberapa kawasan pilihanraya jumlah pengundi Cina ,Iban dan Dayak melebihi 30 %.

Masih banyak ruang untuk Pas mengukuhkan dan memesrakan diri dalam idea Allahyarham Ustaz Dato’ Fadzil Noor ini iaitu Pakatan Rakyat.

tmi...Mat Sabu: Video seks isu peribadi, Pas tetap bersama Pakatan

Ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Mohamad Sabu berkata parti Islam itu akan terus kekal bersama Pakatan Rakyat jika pun rakaman video seks yang melibatkan pemimpin kanan parti perikatan itu terbukti Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menyifatkan ia sebagai pandangan peribadi, Mohamad berkata sekiranya rakaman video itu Anwar, PKR perlu membuat keputusan berhubung pendirian parti itu dan kedudukan Ketua Umum PKR itu.

“Ini masalah parti, apa kena dengan Pakatan Rakyat pula? PAS akan kekal bersama Pakatan Rakyat, ini pandangan peribadi saya tapi keputusan itu hanya akan kita buat lepas siasatan polis selesai.

“Ini melibatkan individu, bukan Pakatan Rakyat. Kalau betul, parti yang terlibat perlu buat keputusan,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Bagaimanapun tegas bekas naib presiden PAS itu, pendirian rasmi parti itu berhubung rakaman video seks yang didedahkan “Datuk T” pada 21 Mac lalu hanya akan diputuskan selepas siasatan kes itu selesai.

Tambah Mohamad, Anwar tidak boleh dibuktikan bersalah dalam kes itu kerana rakaman video seks tidak boleh dijadikan bahan bukti di mahkamah.

“Kita tunggu siasatan polis selesai dulu, selepas itu baru kita akan berbincang. Lagipun Anwar tidak boleh dibuktikan bersalah kerana dalam Islam kita perlu empat saksi.

“Saya tidak mahu ulas mengenai perkara ini. Apa yang berlaku sekarang adalah spekulasi dan kita tak mahu percaya kepada spekulasi.

“Kita tunggu siasatan keseluruhan, hasil siasatan yang dilakukan pihak berwibawa yang kita boleh terima,” katanya.

Tambah beliau, pendirian PAS dalam isu itu akan dibincangkan dalam Majlis Syura.

“Bukan saya yang buat keputusan, tentang ini ia akan dibincangkan dalam Majlis Syura… kena dapatkan pendangan mereka,” katanya.

“Datuk T”, terdiri daripada ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah, bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari agung Perkasa Datuk Shuib Lazim telah menggemparkan negara apabila bertindak mempertontokan rakaman video seks itu kepada wakil media terpilih di hotel Carcosa Seri Negara, 21 Mac lalu.

Sehari selepas pendedahan itu, Anwar telah membuat laporan polis dan menafikan beliau adalah lelaki dalam rakaman video seks itu.

Palam sidang media itu juga, Mohamad turut menyentuh kes kematian penolong pengarah Kastam Diraja Malaysia Allahyarham Ahmad Sarbaini Mohamed yang ditemui meninggal dunia di bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) Wilayah Persekutuan pada 6 April lalu.

Kata bekas ahli Parlimen Kuala Kedah itu, keluarga Ahmad Sarbaini perlu mengambil tindakan undang-undang terhadap SPRM ekoran kematian bapa lima anak itu yang disifatkan beliau tidak mendapat keadilan.

“Setelah saya menemui keluarga Allahyarham, kami daripada PAS berharap agar keluarga ini mengambil tindakan mahkamah di atas kematian seorang pegawai yang meti dalam siasatan SPRM dan tidak tahu penyebab.

“Kita berpegang Allahyarham tidak bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah, kita memandang serius siasatan yang dilakukan SPRM ini,” katanya.

Mohamad juga menasihatkan SPRM supaya lebih profesional menjalankan siasatan dan belajar daripada negara-negara yang berjaya mengurangkan kadar rasuah.

“SPRM perlu profesional, belajar dari negara-negara yang berjaya kurangkan rasuah, saya harap keluarga Allahyarham lebih aktif dan bukan semata-mata serah kepada takdir.

“Keluarga Allahyarham perlu mengambil tindakan undang-undang terhadap SPRM dan kita serah kepada peguam keluarga itu untuk menentukannya,” katanya.

Ahmad Sarbaini merupakan salah seorang daripada 62 pegawai kastam yang menjadi tumpuan Operasi 3B kendalian SPRM dan beberapa agensi kerajaan yang lain.

Syed Mua’z

Nota:  TPM masih membisu sejak serangan pertama keatas Anwar dalam kes saifool baukari.

%d bloggers like this: