Monthly Archives: December 2011

Umno Dari Kacamata Ong Tee Kiat


Dalam keghairahan Umno/Bn untuk ‘menang besar’ pada PRU13, adakah kini Umno/Bn sudah betul betul bersiap sedia untuk mempertahankan Putrajaya ?.

Apakah persepsi dari veteran Umno/Bn untuk kekalkan kuasa majoriti 2/3 di Dewan Parlimen?

Bolehkah Najib mengekalkan kedudukan seperti Pak Lah pada PRU12 yang lalu ?.

Salah seorang veteran komponen Bn Ong Tee Kiat memberikan perspektif terkini Umno/Bn dalam politik Malaysia.

Tee Kiat: saya contoh negatif bagi najib

Perdana Menteri dan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak mungkin berusaha untuk meyakinkan partinya supaya mengambil pendekatan yang sederhana, tetapi bekas Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat berpendapat, pada realitinya, Umno lebih beranjak ke kanan.

Bercakap kepada Malaysiakini minggu lalu, beliau berkata, Umno menjadi demikian kerana tekanan dari dalam dan luar, yang memaksanya untuk memperkukuhkan asas sokongan  komunitinya.

Walaupun Ong bersetuju bahawa Najib mungkin mempunyai niat untuk membawa pembaharuan dalam partinya serta BN, tetapi Umno, bagaimanapun, mungkin tidak sentiasa berpegang kepada pelan pembaharuannya, terutama apabila menjadi tumpuan pemantauan kumpulan pendesak seperti PERKASA.

Beliau diminta mengulas mengenai perbezaan antara tiga perdana menteri – Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Najib.

“Mahathir adalah seorang pemimpin yang sangat kuat dan dominan. Tetapi sekurang-kurangnya, beliau sentiasa dapat memberikan jawapan kepada anda walaupun apabila menghadapi isu yang meletup dan kontroversi. Tetapi, sudah tentu, beliau juga adalah seorang pemimpin yang kontroversi.

“Abdullah adalah seorang yang baik. Dia mungkin tidak boleh memberi jawapan yang jelas tetapi beliau boleh memahami batasan dan rasa tidak puas hati anda.

“Bagi perdana menteri sekarang, saya dapat melihat beliau mahu melakukan sesuatu dan membawa pembaharuan. Tetapi dalam perjalanan menuju pembaharuan, anda terpaksa berdepan dengan tekanan dari dalam dan luar parti.

“Dalam  situasi tersebut, anda mungkin tidak sentiasa berpegang kepada cara anda sendiri,” kata Ong, yang pernah berkhidmat sebagai menteri dan timbalan menteri di bawah tiga perdana menteri.

Beliau berkata di bawah sistem perwakilan semasa, perdana menteri dan presiden BN pun tidak boleh bertahan jika kehilangan sokongan parti.

“Anda bukan sahaja ketua eksekutif kerajaan , tetapi juga seorang ketua parti. Anda terpaksa berdepan dengan tekanan dalam parti anda sendiri, dan jika anda tidak boleh mengekalkan sokongan parti anda, maka anda boleh kehilangan kedudukan anda dalam kerajaan.”

Ong, yang mendesak dijalankan penyiasatan terhadap  skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) sewaktu menjadi menteri pengangkutan, menyifatkan dirinya sebagai contoh negatif bagi Najib.

NONEOng terlbabit dalam pergelutan kuasa yang berlanjutan dengan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek (kanan), yang ketika itu merupakan timbalannya, dan ia sampai ke kemuncaknya dengan penyingkiran Chua ekoran pendedahan video seksnya yang telah disebarkan secara meluas.

Bagaimanapun, pada tahun 2009, penyokong Dr Chua berjaya mengembalikan semula kedudukannya sebagai timbalan, dan Ong jatuh pada tahun berikutnya, selepas anggota jawatankuasa pusat parti itu meletak jawatan secara beramai-ramai, yang membawa kepada mesyuarat agung luar biasa.

Ong sejak itu memilih untuk memberi tumpuan kepada kawasan pilihan raya yang diwakilinya.

Satu setengah tahun selepas kehilangan jawatan presiden, Ong tidak mahu mengulas mengenai masa depan MCA dan BN.

Bagaimanapun beliau berpendapat MCA tidak akan meraih sokongan yang banyak jika ia terus menerus bergantung kepada isu negara Islam.

Katanya, rakyat lebih mementingkan isu  rasuah dan penyalahgunaan kuasa dan bukan isu negara islam.

Menurutnya, kebanyakan persoalan hari ini telahpun dibangkitkan dalam tahun 1990-an, dan oleh itu, beliau tidak fikir ia  boleh memberi sebarang impak, walaupun parti-parti orang Cina dalam kerajaan, terus menerus memainkan isu tersebut.

“Mungkin ada yang berfikir bahawa apa yang anda katakan itu adalah satu ilusi, kita tidak tahu sama ada ini akan dilaksanakan atau tidak. Tetapi rasuah dan penyalahgunaan kuasa adalah masalah yang kita boleh rasai.”

mKini

Advertisements

Gambar Datuk Shamsubahrin Ismail ‘NFC’ Kena Dakwa


Ahli perniagaan dituduh tipu suami Shahrizat RM1.755j

KUALA LUMPUR: Ahli perniagaan, Datuk Shamsubahrin Ismail, dituduh di Mahkamah Sesyen di sini semalam, atas dua tuduhan menipu Pengarah National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC), Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail, membabitkan RM1.755 juta, antara November dan awal Disember lalu.

Bagi tuduhan pertama, Shamsubahrin, 45, yang juga Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Syarikat Resources Sdn Bhd, dituduh menipu Dr Mohamad Salleh dengan menjanjikan suatu perkhidmatan rundingan dan nasihat yang tidak benar bagi tujuan memperdayakan mangsa supaya setuju membayar wang berkenaan.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah restoran di Bukit Tunku di sini, jam 6.30 petang, 20 November lalu.

Shamsubahrin juga menghadapi tuduhan kedua, menipu dengan memperdayakan dan mendorong Mohamad Salleh yang juga Pengerusi Eksekutif NFC supaya menyerahkan cek berjumlah RM1.755 juta kepadanya di kawasan Solaris, Mont Kiara di sini, antara 25 November dan 6 Disember 2011.

Mohamad Salleh adalah suami Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Bagi setiap tuduhan itu, Shamsubahrin dari Bukit Jelutong, Shah Alam di sini, didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebatan dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Shamsubahrin yang memakai blazer hitam dan jeans biru, mengaku tidak bersalah atas kedua-dua tuduhan itu.
Hakim Ahmad Zamzani Mohd Zain menetapkan 31 Januari ini untuk sebutan kes dan membenarkan Shamsubahrin dijamin RM300,000 dengan seorang penjamin serta mengenakan syarat tambahan supaya pasport tertuduh diserahkan kepada mahkamah.

Shamsubahrin yang diwakili peguam J Rao, tidak membayar jaminan dan dibawa ke Penjara Sungai Buloh. Difahamkan tertuduh akan dituduh lagi di mahkamah dalam tempoh terdekat bagi beberapa kes lain.

Terdahulu, Ketua Unit Pendakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Abdul Razak Musa menawarkan jaminan RM300,000 dengan syarat tambahan supaya tertuduh menyerahkan pasportnya kepada mahkamah.

Abdul Razak berkata, jumlah jaminan yang ditawarkan adalah munasabah kerana kes membabitkan wang berjumlah RM1.755 juta.

Rao bagaimanapun memohon jumlah jaminan itu dikurangkan kerana segala aset anak guamnya sudah dibekukan sejak 23 Disember lalu.

“Tertuduh sudah berkahwin dan mempunyai empat anak, yang sulung berusia 18 tahun manakala bongsu tiga tahun,” katanya.

Bh

Nota: Laporan Ketua Audit Negara , Senyap saja kot ?

Kondo 1Menerung, kondo di Singapura ,kereta mewah dan lain lain lagi, kira ‘sapu bawah karpet ‘ jugak kot?

Wanita Dihukum Gantung Kerana Berzina !


Kes Sakineh didapati bersalah bersubahat membunuh suaminya

TEHERAN – Pihak berkuasa Iran, kelmarin, dilaporkan akan meneruskan rancangan menjalankan hukuman mati ke atas seorang wanita atas kesalahan berzina dalam kes yang dicemari campur tangan masyarakat antarabangsa.

Namun, Iran mungkin akan menjalankan hukuman itu melalui tali gantung berbanding hukuman awal iaitu rejam sampai mati.

Tertuduh, Sakineh Mohammadi Ashtiani kini sedang menjalani hukuman penjara 10 tahun atas kesalahan berasingan iaitu bersubahat untuk membunuh suaminya.

Iran menangguhkan hukuman rejam ke atas Sakineh, Julai tahun lalu selepas kes wanita itu mendapat perhatian media antarabangsa dan mencetuskan kritikan oleh negara Barat.

Jabatan kehakiman dan undang-undang Islam negara itu sedang mengkaji sama ada hukuman rejam sampai mati yang sepatutnya dikenakan ke atas Sakineh boleh diubah kepada hukuman gantung bagi mengelakkan salah anggap mengenai undang-undang Islam.

Sakineh disabit bersalah atas dakwaan berzina pada 2006 selepas pembunuhan suaminya dan wanita itu kemudian didapati turut bersubahat dalam pembunuhan itu.

afp

MPAJ Tak Sedar Ada Tarian Tiang Separuh Bogel ?


Betul ke begitu ?

KUALA LUMPUR – Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) mendakwa pihaknya tidak tahu-menahu atau menerima aduan berhubung mana-mana pusat hiburan di kawasan Pandan Perdana yang menyediakan penari tiang bagi menarik lebih ramai pelanggan.

Pegawai Perhubungan Awam MPAJ, Norhayati Ahmad berkata, laporan muka depan Kosmo! semalam bertajuk Tarian tiang berleluasa adalah kes pertama yang melibatkan aktiviti tidak bermoral berlaku di pusat hiburan di Pandan Perdana yang diterima oleh MPAJ pada tahun ini.

“Daripada pemeriksaan yang dijalankan oleh bahagian penguat kuasa MPAJ sebelum ini, kami tidak pernah menyerbu mana-mana premis pusat hiburan yang menjalankan kegiatan tarian tiang.

“Pihak kami juga tidak pernah menerima sebarang aduan daripada orang ramai berhubung isu terbabit,” katanya.

Oleh itu, menurut Norhayati, pihaknya memberi amaran akan menarik semula lesen mana-mana pusat hiburan yang menyalahgunakan lesen premis bagi menjalankan aktiviti tidak bermoral.

“Pengusaha premis terbabit berhadapan dengan risiko penarikan lesen dan pembatalan akan dilakukan serta- merta jika ia terbukti membenarkan aktiviti tidak bermoral seperti itu,” kata beliau ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam.

Malah tegas beliau, MPAJ juga akan menyita pusat hiburan itu jika premis tersebut beroperasi secara tidak sah.

Norhayati berkata demikian ketika mengulas laporan Kosmo! semalam yang mendedahkan mengenai sebuah kelab malam di Pandan Perdana yang didapati menyediakan khidmat tarian tiang berunsur seks oleh wanita tempatan dan wanita warga asing.

Mengikut laporan itu, dengan hanya mengenakan coli serta seluar dalam, penari-penari tiang itu tanpa segan silu mempamerkan aksi ghairah kepada para pengunjung yang rata-rata adalah lelaki tempatan.

Jom Meraikan Majlis 50,000 Ahli PKR Menyertai Umno !


Majlis meraikan hampir 500 ribu ahli PKR menyertai Umno penuh meriah
.
Satu majlis gilang-gemilang telah dilangsungkan di PWTC petanng ini bagi meraikan kira-kira hampir 500 ribu ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang bertindak keluar parti beramai-ramai untuk menyertai Umno baru-baru ini.
.
Dalam majlis tersebut, kehadiran 500 ribu bekas ahli PKR yang setiap seorang dibawa dengan kereta limosin dan diiringi sepuluh polis trafik bermotorsikal setiap seorang turut diraikan dengan acara berjalan atas  karpet merah.Ketika mereka menuju ke Dewan Tun Hussein Onn di mana majlis akan berlansung, kehadiran 500 ribu bekas ahli PKR ini juga diiringi laungan kata-kata semangat oleh beberapa pemimpin tertinggi Umno yang berdiri di tepi laluan karpet tersebut.

Menurut jurucakap acara tersebut yang merupakan Ketua Umno Cawangan Kampung Telaga Tunggal, Datuk Naina Mat Ali, acara karpet merah tersebut terpaksa diadakan semenjak  jam 7.00 pagi dan berakhir jam 8.00 malam sebelum majlis meraikan bekas ahli PKR dimulakan dengan acara menghafal lirik lagu Umno dan jamuan mega diadakan.
 .
“Acara berjalan atas karpet merah kita kena buat awal dari jam 7.00 pagi lagi sebab ia melibatkan penyertaaan yang terlalu ramai iaitu lebih kurang 500 ribu bekas ahli PKR akan melalui karpet itu.
“Kalau pukul 6.00 petang baru nak mula acara red carpet, memang tak sempat nak habis sebelum  majlis hafal lirik lagu Umno yang mula pukul 8.00 malam nanti,” beritahu beliau.
.
Ketika ditanya adakah 100 ribu orang yang diraikan tersebut memang benar-benar bekas ahli PKR yang keluar parti untuk menyertai Umno, beliau memberitahu selepas jamuan nama setiap seorang dipanggil sebagai bukti.
.
“Untuk membuktkani bahawa 100 ribu orang ini memang wujud, selepas jamuan nanti kita akan memanggil nama setiap orang naik ke pentas bagi membuktikan kepada media bahawa isu keluar parti ini memang benar-benar berlaku.
“Acara ini dijangkakan hanya akan tamat sekitar jam 7.00 pagi dua hari selepas itu maklumlah seramai 500 ribu kita panggil seorang demi seorang naik ke pentas, tentulah ambil masa yang panjang.
.
“Kalau tidak nanti pembangkang kata semua ini tipu atau cuma dua-tiga orang sahaja yang keluar parti, jadi kami buktikan dengan memanggil seorang demi seorang naik ke pentas,” ujarnya lagi.
Selain itu, dalam majlis ini terdapat beberapa ahli Umno yang akan menerima selendang dan bengkung kehormat Umno sebagai membalas usaha keras dan kejayaan mereka membawa masuk ahli-ahli PKR ke dalam Umno.
.
Majlis yang mendapat liputan meluas dari media-media tempatan dan luar negara itu turut disiarkan secara langsung oleh semua stesyen televisyen tempatan dan rancangan popular antarabangsa, Animal Planet melalui saluran National Geographic.
.
Nukilan Bro …
.
.
* Berita satira dari BC

Siapa Ahli Politik ‘Beromen’ Dalam Kereta Pulak ?


Sapa ahli politik nih??

Puak belah manakah dia nih?

Adakah dia Pas?

adakah Umno?

Mca?Mic?Gerakan?Ohhh tidak!!!! ini parti-parti Kapir…walhal dia seorang islam dan mengucap dua kalimah syahadat dan dilahirkan sebagai seorang muslim…siapakah dia nih?

Aku pun hairan dengan ahli-ahli politik la nih.Macamna nak jadi pemimpin walhal melakukan maksiat terkutuk!!!

Korang bacalah cerita nih yang aku ambil dari suratkhabar nih…

KANGAR – Tindakan seorang ahli politik duduk bergelap dalam kereta bersama isteri orang, mengundang padah, apabila gelagat mereka disedari sekumpulan ahli Skim Rondaan Sukarela (SRS) yang kemudian memanggil imam kampung, sebelum pasangan itu ditahan kerana disyaki berkhalwat.

Kejadian berlaku pada jam 1.26 pagi berdekatan resort di Sungai Batu Pahat, di sini, 24 Disember lalu.

Menurut sumber daripada Jabatan Agama Islam Negeri Perlis (Jaips), ahli politik berusia 35 tahun dan sudah berkeluarga, ditahan bersama pasangannya berusia 30 tahun dalam kereta Proton Wira, berhampiran semak-samun. Menurutnya, kelibat pasangan itu pada awalnya disedari sekumpulan ahli SRS Kampung Sungai Baru, Sungai Batu Pahat sebelum imam kampung dipanggil untuk menyoal siasat pasangan berkenaan.

“Mereka kemudian ditahan selepas gagal menunjuk-kan dokumen sebagai bukti hubungan mahram atau suami isteri sebelum diserahkan kepada Jaips untuk tindakan selanjutnya. Laporan ke atas kedua-dua pasangan itu turut dibuat di Balai Polis Kangar sebelum dijamin oleh keluarga masing-masing,” katanya di pejabat Jaips di sini, semalam.

Menurut sumber itu lagi, ahli politik berkenaan dan pasangannya hadir ke pejabat Jaips semalam, untuk memberikan keterangan selama sejam. Keterangan tertuduh mula diambil oleh pegawai Jaips pada 9.45 pagi dan berakhir 10.45 pagi, dimulakan dengan tertuduh lelaki diikuti dengan pasangannya.

“Buat masa ini, Jaips memutuskan 18 Januari 2012 sebagai tarikh permohonan agar kes ini dibawa ke Mahkamah Tinggi Syariah Kangar, memandangkan kami masih menunggu keterangan saksi yang menahan pasangan itu termasuk imam masjid,” katanya.

Jurucakap itu berkata, pasangan berkenaan ditahan dan didakwa bawah Seksyen 9(1)(2), Enakmen Jenayah Dalam Syarak Perlis, 1991 yang boleh dikenakan denda tidak melebihi RM5,000 atau tiga tahun penjara atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

SUMBER

%d bloggers like this: