Monthly Archives: October 2011

Cunnyer Fasha Sandha Bertudung di Negeri Kelantan


BAGI anda yang ingin melihat artis wanita Malaysia yang selama ini “free hair” tiba-tiba bertudung, di Negeri Kelantan lah tempatnya. Difahamkan, kebanyakan artis wanita akan bertudung jika ke Negeri Kelantan.
.
Baru-baru ini semasa program Jom Heboh yang dianjurkan oleh TV3 di Negeri Kelantan, menyaksikan ramai artis dan selebriti Malaysia memakai tudung. Fasha Sanda antara artis yang dilihat bertudung.

Kerajaan Negeri Kelantan yang mentadbir negeri serambi Mekah itu dengan konsep “membangun bersama Islam” melarang wanita mendedahkan aurat di tempat awam.
.
Malah iklan-iklan di papan tanda “billboard” seluruh Negeri Kelantan hanya meluluskan paparan iklan dengan gambar wanita bertudung sahaja. Iklan dengan paparan yang mengekploitasikan wanita mendedahkan aurat tidak akan diluluskan.


Free Malays.

Nota: Eloklah selebriti tu semua pakat belajar pakai tudung..

Advertisements

Selebriti Akademi Fantasia 3 Pulak Bertudung


Syukurlah selebriti Malaysia semakin sedar kewajipan menutup aurat

KETAWA dan ramahnya masih sama. Hadir ke studio dalam persalinan kasual yang cukup ringkas dan bergaya dengan kasut ala penari balet. Cuma yang membezakan, Akma, 26, kini sudah bertudung litup.

Jika dia tidak menanggalkan cermin mata hitamnya itu pasti orang sekeliling akan tertanya-tanya, siapakah gadis tinggi lampai yang anggun dalam lilitan tudung persis Hana Tajima iaitu pereka dan ikon fesyen dari United Kingdom.

Akma atau nama asalnya Asiahtunakma Abdullah, merupakan penyanyi tempatan kelahiran program realiti Akademi Fantasia, musim ketiga (AF3).

Kemunculan Akma yang bertudung bukanlah sesuatu yang mengejutkan memandangkan sejak kebelakangan ini satu-persatu selebriti yang sedang mencipta nama di persada seni tanah air tampil dengan imej yang sama.

Persoalannya, adakah bertudung sudah dikategori sebagai salah satu trend fesyen atau dari sudut positif ia merupakan penghijrahan dan pengorbanan ikhlas seseorang itu untuk berubah?

“Tidak dinafikan, sesetengah individu memandang serong kepada kelompok selebriti yang mengambil keputusan untuk bertudung. Lebih menyedihkan mereka sanggup bertaruh untuk melihat pendirian seseorang artis itu bertudung.

“Bukankah lebih baik sekiranya masyarakat sekeliling berdoa dan terus memberi sokongan supaya kami mengekalkan imej sopan dan muslimah ini,” jelas Akma ketika menggayakan jubah nuansa biru lembut koleksi Hurul Ain.

Pasang niat

Bicara wanita yang dilahirkan di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) itu, sejak tahun lalu dia sudah memasang niat untuk bertudung, namun hasrat murni berkenaan tercapai jua pada 13 Syawal lalu.

Tambah anak keempat daripada enam adik-beradik itu, pada mulanya dia gusar sekiranya undangan nyanyian berkurangan gara-gara keputusannya memakai tudung. Tetapi, semakin dia mendekatkan diri kepada Tuhan semakin melimpah ruah rezekinya.

Acap kali menyentuh mengenai imej terbaharunya itu, Akma yang popular menerusi lagu Percaya Pada Cinta, sentiasa tersenyum. Bicara peminat sepatu itu lagi, paling mengujakan pantang mempunyai masa terluang dia tidak melepaskan pe luang mengunjungi Jalan Tuanku Abdul Rahman Kuala Lumpur untuk membeli-belah tudung dan selendang.

“Saya tak cerewet dalam aspek jenama mahupun harga. Biasanya saya suka membeli selendang jenis likra atau satin kerana ia mudah dibentuk. Dari segi warna pula saya gemarkan warna-warna terang dan ceria kerana ia sesuai dengan usia remaja,” jelas Akma yang suka mencuba pelbagai teknik lilitan tudung untuk disesuaikan dengan lokasi dan acara yang dihadiri.

Sementara itu, pembaca berita TV9, Norazura Abu Samah, 28, atau lebih mesra disapa Zura menyifatkan dia mengambil keputusan untuk memakai tudung selepas berhadapan dengan dua kejadian yang menakutkan.

Biarpun menyedari perubahan imejnya itu boleh menyebabkan dia kehilangan kerja tetapi wanita bersuara serak-serak basah itu reda dengan sebarang kemungkinan yang bakal berlaku.

“Saya akui majikan sebelum ini kurang selesa jika staf memakai pakaian yang bertudung litup. Pada masa tersebut sukar untuk mencari kerja baharu tetapi saya nekad memakai tudung dan sanggup berhenti kerja.

“Bersyukur, selepas berhijab saya diberi peluang menyertai Pesona Nona kendalian TV3 iaitu sebuah program yang mencari bakat-bakat baharu dalam dunia pengacaraan,” kata Zura yang murah dengan senyuman.

Detik menginsafkan

Bertitik tolak daripada episod itu dia semakin yakin bertudung kerana menyifatkan sehelai selendang yang menutup kepalanya itu bukan penghalang untuk dia mendapatkan pekerjaan yang lebih baik.

Malah, bekas pelajar Sekolah Menengah Puteri Wilayah, Kuala Lumpur itu berasa gembira kerana diterima pula berkhidmat sebagai pembaca berita di stesen TV9, meskipun bertudung.

Bercerita tentang detik yang menginsafkan sehingga mendorongnya memakai tudung, Zura yang masih bujang menyatakan dia pernah berhadapan dengan dua kejadian yang mencemaskan.

Empat tahun lalu, sewaktu menghadiri majlis kenduri-kendara di kampung halamannya di Pontian, Johor Bahru, Johor dia jatuh pengsan.

“Bayangkan, saya tiba-tiba rebah dan badan menggigil. Anak mata pula naik ke atas. Saudara-mara mula resah dan berusaha memulihkan saya dengan membaca ayat-ayat suci al-Quran.

“Selang beberapa bulan ketika sibuk dengan aktiviti merewang untuk sebuah majlis perkahwinan sepupu di Kuala Lumpur, beberapa buah khemah dan pelamin roboh serta musnah akibat ribut. Ibu saya juga terjatuh dan kami hampir dipanah kilat,” luah Zura yang menyifatkan sekiranya maut menjemputnya akibat terkena panahan petir itu, apakah amalan dan persediaan diri yang dibawa.

Rentetan dua insiden berkenaan membuka seribu hikmah buat graduan Diploma Pengajian Perniagaan, Universiti Teknologi Mara (UiTM), itu.

Tambah pencinta aksesori ini; “Usah teragak-agak untuk melakukan pengorbanan buat diri sendiri dan agama. Lagipun bertudung sememangnya dituntut agama.

“Siapa kata dengan bertudung kita tak boleh bergaya, padahal trend fesyen tudung terkini semakin banyak dan mengikut peredaran zaman.

Oleh IZYAN LIYANA MOHD. DARIF

Hantaran Rita RM30,000


Majlis pertunangan Erni Dekritawati Yuliana Buhari dengan Kamarulazlan Mohamad Hanafiah malam tadi

KUALA LUMPUR: Kira-kira 500 orang membabitkan ahli keluarga dan kenalan rapat menghadiri majlis pertunangan anak sulung Allahyarham Datuk Sosilawati Lawiya, Erni Dekritawati Yuliana Buhari, 26 dengan Kamarulazlan Mohamad Hanafiah, 35, malam tadi.

Majlis diadakan secara tertutup di kediaman mewah keluarga jutawan kosmetik itu di Gombak, dekat sini dan turut dihadiri Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim serta suami.
Acara bermula selepas solat Isyak apabila rombongan lelaki yang mengenakan pakaian berwarna ungu tiba jam 8.45 malam membawa tujuh dulang hantaran termasuk cincin pertunangan dan dibalas sembilan dulang oleh pihak perempuan.

Pertunangan Erni Dekritawati Yuliana atau Rita dengan Kamarulazlan yang juga Setiausaha Sulit Kanan kepada Mashitah menamatkan spekulasi berkaitan lelaki pilihannya kerana Rita yang kini menjadi Pengarah Nouvelle Beauty Centre Sdn Bhd sebelum ini pernah dikaitkan dengan beberapa individu. Difahamkan, jumlah hantaran yang bakal diterima Rita pada majlis perkahwinannya yang dijangka berlangsung 4 Disember depan ialah sebanyak RM30,000 serba satu manakala majlis persandingan di pihak lelaki pula dijadualkan pada 8 Disember.
Kisah peribadi Rita mula menjadi perhatian umum selepas ibunya bersama tiga yang lain, dibunuh kejam sebelum mayat mereka dibakar dan abu dibuang ke sungai dalam kejadian di Ladang Gadong, Banting, pada Ogos tahun lalu.

Oleh Abdullah Wahab dan Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor

HM

Bahaya Pemikiran Dr Asri Zainal Abidin


Pertama tama sekali ingin mengucapkan tahniah kerana dr Asri telah ada jawatan fellow penyelidikan islam universiti Oxford.Satu pertanyaan…kena ikut acuan Oxford laa kot ?.mungkin dr Asri sudah faham maksud GREAT BRITAIN..kalu tak faham boleh tanya bro Tukar Tiub.

Blog ini sekadar ingin menyatakan pandangan dr Asri bukanlah hujjah ilmiah sebagai seorang sarjana islam.(refer to dr Asri kata agama adalah hujjah).

Kadang kadang kita lalai dan alpa dan tidak terpandang atau tak teringat pesanan dari Duli dari segala Duli Yang Maha Mulia di dunia ini.

Ulang balik kata kata dr Asri..Dr Asri menasihatkan parti Islam itu “jangan tiru Taliban”, sebaliknya mencontohi pendirian Islam yang matang, sederhana dan praktikal.

Apa dia pendirian islam yang matang,sederhana dan praktikal?..Bolehkah dibenarkan maksiat berlaku didepan mata? Adakah cara hidup orang orang bukan islam membenarkan maksiat?Adakah agama lain di dunia ini membenarkan perlakuan maksiat?Apatah lagi mengwujudkan tempat tempat maksiat.

Mafhum dari surah al-Imran: 110.. Kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman).Dalam ayat yang lain ..’Hendaklah ada dikalangan kamu satu kumpulan yang menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dan merekalah orang orang yang beruntung’: aali imran: 104.

Maka berdasarkan ayat ini wajiblah atas setiap umat Islam yang mukalaf itu melaksanakan al-Amr Makruf al-Nahi al-Munkar iaitu menyuruh mengerjakan kebajikan dan melarang berbuat kejahatan. Sabda baginda rasul SAWW menyeru itu bukan sahaja untuk orang islam malahan kepada semua manusia kerana agama @ad-din itu adalah nasihat.

Maka di atas kefahaman ayat  yang disebutkan itulah membawa pengertian hendaklah kamu menjadi umat yang menyeru orang supaya berbuat kebajikan dan mencegah orang daripada mengerjakan kejahatan.

wallahu aa’lam.

Pemuda PAS: Kami bukan Taliban, Dr Asri melampau

Ketua Pemuda PAS pusat Nasrudin Hassan menyelar bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang mengaitkan sayap itu dengan Taliban ekoran pendirian mereka membantah penganjuran konsert Elton John di Genting Highlands akhir bulan depan.

Sambil menganggap pandangan Asri sebagai “belum mengenali Pemuda PAS”, Nasrudin berkata, bekas mufti itu juga boleh memberi tanggapan salah masyarakat terhadap sayap PAS.

“Menganggap Pemuda PAS diresapi unsur Taliban adalah anggapan keterlaluan dan boleh memberi gambaran salah kepada masyarakat. Bukan baru kita nyatakan bantahan terhadap konsert sebegini.

“Bantahan kita bukan sekat orang, halang orang, ganggu orang. Kita hanya lahirkan rasa tidak bersetuju dengan konsert tersebut sebagai panduan kepada pemuda-pemuda Islam lain,” kata beliau dipetik Harakahdaily hari ini selepas menutup Ijtimak Tarbawi 2011 anjuran Dewan Pemuda PAS di sini hari ini.

Nasrudin mengulas pandangan Asri yang menegur bantahan Dewan Pemuda PAS Pahang terhadap konsert tersebut atas alasan penyanyi gay itu menggalakkan maksiat.

Asri yang kini bertindak sebagai felo penyelidikan di Pusat Pengajian Islam Oxford (OCIS) dipetik berkata, halangan itu tidak perlu dan cukup sekadar meminta kerajaan tidak membenarkan orang Islam menyertainya.

Beliau turut menasihatkan parti Islam itu “jangan tiru Taliban”, sebaliknya mencontohi pendirian Islam yang matang, sederhana dan praktikal.

Baru-baru ini, Dewan Pemuda PAS Pahang membantah konsert Greatest Hits Tour melibatkan John di Arena of Stars, Genting Highlands 22 November ini kerana dianggap tidak sesuai dengan budaya negara ini.

Ketuanya Shahril Azman Abdul Halim Al-Hafiz berkata walaupun mungkin penyanyi yang berkahwin sesama lelaki itu datang sekadar menghiburkan peminatnya, tetapi bimbang ikon muzik dunia itu akan menjadi ikutan negatif kepada generasi muda.

John, 64, akan mengadakan konsert sulungnya di Malaysia.

Dalam kenyataannya Nasrudin juga menegaskan, PAS tidak pernah menggunakan pendekatan kekerasan dalam dakwah mereka apatah lagi pendekatan ala Taliban.

Sebaliknya lebih kepada pendekatan lunak iaitu turun ke padang mendekati anak muda dengan menyebarkan risalah kesedaran agar menolak sebarang aktiviti yang melalaikan dan maksiat.

“Memang kita bantah itu tujuannya agar orang Islam tidak pergi ke konsert tersebut. Sebab itu saya cadang beliau (Asri) ambil masa turun ke medan sekali dengan Pemuda PAS, jumpa anak muda. Jangan hanya bercakap dari dalam bilik berhawa dingin,” katanya.

Nasrudin juga meminta bekas mufti itu membuktikan di mana salah bantahan mereka terhadap konsert penyanyi itu.

Katanya, jika sekalipun pendekatan mereka “dilihat salah” oleh Asri, namun tindakan tersebut dibuat atas perinsip asas mencegah kemungkaran yang diwajibkan oleh Islam.

“Kalau tak setuju dengan pendekatan kita, kita terbuka menerima cadangan pendekatan lain dari beliau (Asri)… pendekatan ini perkara ijtihad.

“Pemuda tegas dengan perinsip mempertahankan Islam… kita bertindak atas dasar mencegah kemungkaran,” katanya.

tmi

Alamak..Apek Cina ‘Himpit’ Blogger Umno Sampai Masuk Longkang


Aku dah cakap..kreta hang tu tak power laa papa gomoi..tapi hang tak mau dengar jugak..

Hang punya enjin 1.0 nak main ciluk dengan Nissan Silphy…hahaha…kan dah kena himpit dengan Apek Penang punya duk mai..Nah ..dah masuk longkang pulak…hahahahah

Ambik kau..len kali kalu nak main ciluk..hang punya enjin pastikan cukop power dulu bro..hahahaha

Koh nafi akan cabar Guan Eng dalam PRU

Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon hari ini menafikan bahawa beliau ada ditemu bual oleh blogger yang memuatkan artikel dalam sebuah laman blog yang menyebut bahawa beliau bersedia mencabar Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guang Eng pada pilihan raya umum akan datang.

Sambil menepis laporan itu Koh menyifatkan penulis blog sebagai golongan yang suka menulis apa sahaja walaupun ia tidak benar.

Beliau berkata penulis blog menulis apa sahaja yang dikehendaki dan ada juga blog-blog lain yang menulis pelbagai perkara mengenai dirinya.

“Saya tidak akan memberikan komen berdasarkan hanya satu penulisan di blog, mereka boleh kata apa sahaja yang mereka mahu…ada juga beberapa blog yang menulis pelbagai perkara lain berkaitan diri saya.

“Setiausaha Akhbar saya sudah pun menafikannya, saya tidak pernah ditemu bual oleh mana-mana blogger… jadi bagaimana mereka boleh menyebut saya yang bercakap,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Rumah Terbuka Deepavali Parti Gerakan di Menara PGRM di Cheras dekat Kuala Lumpur hari ini.

Koh yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri diminta mengulas tulisan dalam blog PapaGomo yang menyebut bahawa beliau bersedia mencabar Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng di mana-mana kawasan untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang.

Dalam entri bertajuk ‘Koh Tsu Koon Cabar Lim Guan Eng Satu Lawan Satu’ itu, Koh dipetik sebagai berkata “Saya secara peribadi berhasrat bertanding menentang Lim Guang Eng tidak kira di mana kerusi yang beliau akan tandingi di Pulau Pinang.

Menurut entri di blog itu lagi, Koh didakwa sudah pun menyampaikan hasratnya bertanding pada PRU ke-13 itu kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) dan juga kepada seluruh kepimpinan Gerakan.

Kira-kira 3,000 orang hadir pada rumah terbuka di ibu pejabat itu yang turut dihadiri Naib Presiden Gerakan A Kohillan Pillay.

Bernama

* gambo hiasan

Remy Ishak Akan Menikah dengan Tiz Zaqyah ?


Selamat berbahagia pasangan ‘suami isteri’ Nur Kasih

Kisah dongeng percintaan antara pelakon Remy Ishak dan Tiz Zaqyah sudah digembar-gemburkan sejak pasangan ini disatukan menerusi drama Nur Kasih. Sejak dari awal penggambaran drama sehinggalah memasuki layar perak filem Nur Kasih The Movie, mereka sering disogok soalan cepumas mengenai hubungan mereka. Ini kerana mereka sering dilihat bersama, ditambah dengan kemesraan yang ditunjukkan.

Kisah hubungan cinta pasangan ini mula terus menjadi bualan hangat apabila kelibat mereka dilihat berpegangan tangan ketika menyaksikan acara MotoGP di Sepang tahun lalu. Tidak sekadar itu mereka juga sering dilihat keluar bersama-sama.

Terbaru, Tiz Zaqyah dikatakan hadir ke lokasi penggambaran untuk bertemu kekasihnya itu dan aksi ‘suap-menyuap’ menguatkan kisah cinta mereka berdua.

Baik Remy Ishak mahupun Tiz Zaqyah, kedua-duanya hanya tersenyum dan menafikan ada cerita lain di sebalik kemesraan itu. Itulah ‘jalan selamat’ pasangan ini untuk menutup cerita mereka.

Akhirnya persoalan itu menemui jawapan apabila Remy Ishak atau lebih mesra dengan panggilan Remy yang mengakui dirinya sudah dilamun cinta. Ini sudah pasti berita gembira buat peminatnya yang sekian lama mahu melihat Remy terus bahagia.

Jawapan ringkas itu sekali gus melenyapkan segala spekulasi dan teka-teki buat aktor yang diberi julukan Hero Malaya oleh sutradara, Erma Fatima.

Pengakuan jujur itu lebih manis apabila gadis yang berjaya menambat hatinya adalah ‘isterinya’ menerusi drama Nur Kasih iaitu Tiz Zaqyah.

“Ya, saya dan Tiz sudah melalui fasa kedua dalam hubungan kami. Pada awalnya saya memang tidak mahu bercerita mengenai hal ini memandangkan kami masih lagi di tahap mengenali hati budi dengan lebih rapat antara satu sama lain.

“Tambahan, kami masih di peringkat awal, apa yang penting, hubungan kami berjalan baik. Sebelum ini, ada juga yang sudah tahu mengenai hubungan kami, namun kami tidak berselindung apabila bertemu,” katanya ketika ditemui di lokasi penggambaran filem muzikal 29 Februari, di Stadium Merdeka

Ditanya mengenai kesahihan cinta mereka sudah lama berputik, Remy hanya tersenyum. Mengakui seorang yang romantik dalam bercinta, Remy berharap hubungan yang baru dibina ini akan berakhir dengan khabar gembira.

“Sebagai ‘public figure’, setiap perilaku artis sudah tentu menjadi perhatian. Saya tidak ambil pusing dengan apa orang cakap. Bagi saya, selagi apa yang saya buat tidak melanggar batas, tidak ada salahnya. Buat masa ini saya tumpukan pada kerjaya saya sahaja,” katanya.

Perkara sama turut dinyatakan pelakon yang baru meningkat naik Tiz Zaqyah. Tidak kisah apabila Remy mendedahkan hubungan mereka, baginya hubungan mereka berada pada tahap ‘selesa’.

“Saya pernah katakan sebelum ini, jika benar kami rapat, kami akan mengaku. Cuma orang sekeliling perlu bersabar kerana kami juga mahu melalui proses yang normal seperti orang lain. Berkawan, bercinta dan seterusnya.

“Saya harap pengakuan Remy itu dapat memuaskan hati semua. Sebagai seorang wanita pula, tentulah saya mengharapkan hubungan ini akan berkekalan hingga ke akhirnya dan diredai,” kata Tiz kepada Zass.

Pengalaman mengajar

Teraju utama filem Cun tidak pernah menafikan berkawan baik dengan Tiz, namun tidak mahu terlalu menggembar-gemburkannya kerana ia masih terlalu awal. Malah Remy menganggap faktor sekeliling banyak mengajarnya untuk lebih tertutup untuk menceritakan perihal peribadi kepada umum.

“Kalau boleh, saya tak mahu sangat kisah cinta diberi tumpuan kerana macam-macam boleh berlaku. Saya jenis orang yang pentingkan perhubungan dan tak suka bercinta putus dan sebagainya.

“Saya tak mahu disebabkan terlalu terbuka bercerita soal percintaan, jika perkara itu tidak berakhir, ia akan memalukan banyak pihak,” katanya.

Remy berkata, faktor sekeliling seperti kes hubungan yang terhenti di tengah jalan serta pengalaman ibu bapanya bercerai memberi pengajaran supaya lebih berhati-hati untuk memilih teman hidup.

“Memanglah pada usia 29 tahun ini kita dah berfikir mengenai perkahwinan. Calon sudah ada dalam tangan, cuma nak lihat perkembangannya lagi.

“Saya akui terlalu memilih kerana pengalaman ibu bapa saya yang bercerai. Saya tak mahu kahwin dan cerai, kerana bagi saya biarlah hanya berlaku sekali sahaja dalam hidup. Saya juga tak mahu anak-anak terbiar disebabkan perceraian tersebut,” jelasnya bersungguh-sungguh.

Tidak suka bertanding

Bukan mahu memuji namun Remy adalah antara pelakon pelapis hebat ketika ini. Sesiapa sahaja yang mengikut drama Nur Kasih beberapa tahun lagi, tentu masih terkesan dengan watak Adam yang meruntun jiwa.

Justeru, tidak hairanlah andai dia terus menjadi rebutan penerbit atau pengarah yang mahukan wajahnya menghiasi filem mahupun drama.

Maka disebabkan hasil kerjanya yang tidak pernah mengecewakan itu, dia dikatakan antara calon kegemaran yang bakal menerima anugerah pada malam kemuncak Anugerah Skrin 2011 yang berlangsung pada minggu hadapan.

Bagaimanapun, ketika diajukan pertanyaan kepadanya, tanpa berselindung Remy menegaskan, tidak selesa baginya untuk bertanding dalam mana-mana majlis anugerah.

“Apabila saya mengatakan yang saya tidak gemar dipertandingkan, bukan bermakna saya berlagak ataupun takut pada kekalahan. Sebaliknya, saya tidak suka pada tekanan yang terpaksa dihadapi. Jika saya menang, pastinya harapan terhadap saya akan menjadi lebih tinggi. Jika tewas, lagilah ia memberi tekanan kepada saya.

“Saya sebenarnya lebih suka jika hasil kerja saya itu mendapat maklum balas dan komen secara langsung tanpa mengira kritikan atau pujian. Ia sudah memadai bagi saya,” katanya yang dicalonkan menerusi filem Nur Kasih, Cun! dan juga telefilem Air Mata Salina serta Masihkah Ada Sinar.

29 Februari cabar kemampuan diri

Bercerita mengenai projek terbarunya, 29 Februari, Remy berkata, filem arahan Edry Abdul Halim itu sangat mencabar buatnya, meskipun berpengalaman membintangi filem sebelum ini, filem ke-12 lakonannya ini membawa dimensi baru dalam kariernya.

“Saya perlu membawa lima karakter berlainan iaitu masa remaja, dewasa dan tua kerana Budi digambarkan hanya meningkat umur setiap empat tahun iaitu pada 29 Februari.

“Jadi saya perlu mendalami setiap karakter itu dan bermain dengan emosi supaya ia nampak berlainan. Bukan setakat luaran yang berubah-ubah, jiwa dalaman juga harus bergerak sama kerana saya mahu penonton merasai jiwa Budi,” katanya.

Remy berkata, dia begitu bersyukur kerana berpeluang bekerjasama dengan Edry kerana filem ini juga memerlukan Remy menyanyi.

“Jika hendak lihat bagaimana hasilnya, datanglah tonton filem ini di pawagam kelak,” katanya.

Selain 29 Februari, filem lakonannya yang turut disiarkan pada tahun depan ialah Aku, Kau dan Dia, King Kapcai, Azazil, dan Jiwa Taico.

Biarpun memegang watak sebagai teraju utama, Remy berkata setiap filem yang dijayakan itu, berlainan dari segi watak dan jalan cerita.

Remy juga mengakui akan bercuti sehingga hujung tahun, namun tidak menolak jika ada tawaran yang menarik.

Kembali berganding

Drama dan filem Nur Kasih dikatakan menjadi medan pengikat hubungan mereka. Namun, bagi peminat yang merindui penampilan Remy dan Tiz bersama, kerinduan itu akan terubat kerana pasangan bahagia ini akan bergandingan menerusi drama terbaru arahan Kabir Bhatia berjudul Cinta Pergi.

Baik Remy mahupun Tiz keduanya mengakui teruja untuk kembali bergandingan bersama kerana kali terakhir berlakon bersama menerusi Nur Kasih The Movie.

“Gandingan ini tentunya akan menyeronokkan, tetapi bukan kerana kami mengaku bercinta, sebaliknya kami sudah lama tidak berganding bersama.

“Bila menyentuh soal kerja, kami tentunya akan menumpukan pada kerja dan tidak mahu mencampuradukkan soal kerja dan peribadi,” kata Tiz.

Soffiya beri sinar baru

Jika dibandingkan dengan pelakon seangkatannya, karier Tiz bergerak agak perlahan dan hanya muncul menerusi beberapa drama bersiri dalam masa setahun.

Malah setakat ini, dia hanya pernah membintangi filem Nur Kasih. Meskipun sudah lima tahun berkecimpung, Tiz menegaskan dia masih baru dan tidak terlalu terkejar-kejar untuk berlakon pelbagai drama mahupun filem.

Namun, setiap kali muncul, karakter yang dijayakan Tiz tidak pernah mengecewakan dan meninggalkan impak kepada penonton.

Selepas Nur Amina, drama bersiri Soffiya dikatakan memberi anjakan paradigma yang baru buat Tiz.

“Sebab utama saya mengambil watak Soffiya adalah kerana mahu mencabar kemampuan sendiri. Watak dirogol bapa sendiri dan bebanan emosi yang ditanggung selepas itu membuat saya tidak berfikir panjang untuk memberi persetujuan. Soffiya adalah cabaran baharu buat saya sebagai seorang pelakon.

“Sebab itu saya mahu peminat saya bergerak bersama saya kerana setiap masa saya akan meneroka watak-watak baharu untuk mencabar dan mempertingkatkan kualiti saya sebagai seorang pelakon,” kata gadis berusia 23 tahun ini.

Sh

%d bloggers like this: