Tag Archives: Perlis

Janda Kesepian di Perlis Perlukan Pasangan


Berita baik..

Kepada sapa yang mampu zahir dan batin serta ingin buka ‘cawangan’ baru, ini satu peluang…hahaha

Kalu ikut maklumat dari kawan kawan di Perlis indera kayangan tu, nak bukak cawangan di sana tak laa payah sangat..betui ka dak ka ..yang tuu aku tak tau laa..hahaha..sapa nak cuba pii laa cuba try test tengok…hahaha

Kata pepatah Melayu Lama kalu tak silap aku dari seorang alim dari negeri Kedah..

Daripada arang baik pelita,

Daripada boleh kat orang, baik ambik kat kita..

hahaha hahahaha

KANGAR – Sebahagian besar golongan janda di negeri ini yang berjumlah 5,400 orang menghadapi sindrom kemurungan selepas berlaku perceraian sekali gus mengakibatkan mereka langsung tidak berminat untuk bersolek selepas perceraian.

Pengarah Jabatan Pembangunan Wanita Negeri (JPWN) Perlis, Muhamad Hazimin Jamaludin berkata, golongan tersebut sama ada dicerai atau ditinggalkan suami mempunyai persepsi negatif bahawa mereka sudah tidak laku lagi untuk dipinang oleh mana-mana lelaki selepas menjadi janda.

Beliau berkata, paling memberi tamparan yang hebat kepada golongan tersebut ialah apabila mendapati suami meninggalkan mereka gara-gara berkahwin dengan wanita dari negara jiran yang dikatakan lebih cantik.

“Justeru tidak hairan tabiat golongan itu yang sebelum ini suka bersolek tiba-tiba berubah sehingga mereka trauma untuk bergincu atau berbedak kerana menganggap diri mereka tidak laku lagi.

“Situasi ini menyebabkan wanita tersebut akan menghadapi masalah kemurungan ekoran malu dan perasaan rendah diri untuk berhadapan dengan masyarakat,” katanya selepas dialog Memperkasakan Wanita dan Ibu Tunggal 2011 di sini semalam.

Majlis tersebut yang disertai lebih 100 ibu tunggal itu dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Keluarga dan Masyarakat negeri, Mansor Jusoh.

Muhamad Hazimin berkata, berikutan itu, golongan tersebut lebih suka mengurung diri dalam rumah kerana bimbang pandangan serong masyarakat kononnya mereka sudah tidak cantik lagi.

Katanya, berdasarkan statistik sehingga September lalu, seramai 5,400 ibu tunggal di Perlis berdaftar dengan JPWN.

Ibu tunggal yang paling muda dikesan baru berusia 24 tahun dan menyara seorang anak.

Faizal Nazaruddin

Najib ‘Kencing’ Rakyat Perlis Lagi


Empangan Perlis: Tiada peruntukan saliran ke laut

Kami mendesak kerajaan agar mengotakan janji untuk mempersiapkan saliran khusus ke laut dari empangan ini demi keselamatan dan ketenteraman seluruh warga Perlis.

PETALING JAYA: Ternyata apa yang di war-warkan sebelum ini bahawa kerajaan negeri Perlis akan memulakan projek ‘Saliran Khusus Empangan Timah Tasoh’ seawal tahun 2012 setelah proses pengambilan tanah selesai adalah bohong semata-mata.

Ini kerana dalam pembentangan Bajet 2012 oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Menteri Kewangan Jumaat lepas menyebut dengan jelas peruntukan hanya melibatkan kerja menaik taraf Empangan Timah Tasoh dan mendalamkan Sungai Arau sahaja, lihat muka surat 45 Bajet 2012 versi online.

Demikian menurut satu kenyataan media semalam daripada Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Rakyat Perlis Atasi Masalah Banjir, Mohammad Faisol Abd Rahman.

Justeru katanya, ini memberi gambaran bahawa kestabilan rakyat Perlis khususnya penduduk di sekitar kawasan yang pernah terlibat dengan banjir masih lagi berada dalam keadaan dirundung rasa gelisah.

“Persoalannya apakah hanya cukup sekadar dengan mendalamkan sungai yang sedia ada mampu mengatasi limpahan stok air Empangan Timah Tasoh yang akan di naik taraf? Sudahkah kajian terperinci dibuat untuk tujuan tersebut ataupun hanya sekadar mahu menunaikan janji sahaja?

“Persoalan yang selama ini menghantui para penduduk negeri Perlis mengenai tahap keselamatan Empangan Timah Tasoh masih belum terjawab,” terang beliau.

Menurutnya, banjir besar yang melanda Bangkok sehingga mengorbankan ratusan nyawa di antara puncanya adalah saliran sungai yang sedia ada tidak mampu menampung pembuangan air empangan akibat hujan lebat.

Bangkok ditenggelami air

“Natijahnya hampir seluruh kota Bangkok ditenggelami air sekaligus melumpuhkan segala aktiviti penduduk di kota tersebut. Kejadian yang menimpa Bangkok sekarang ini wajar diambil iktibar oleh semua pihak,” katanya.

Faisol berkata, Empangan Timah Tasoh yang terletak lebih kurang 20 km dari bandar Kangar dan Arau kini dianggap sebagai “Time Bomb”. Mungkin ada yang menganggap hal ini sebagai lucu dan tidak masuk akal.

“Namun siapa sangka gegaran gempa bumi di Jepun baru-baru ini telah menyebabkan bencana kerosakan reaktor nuklear hingga menimbulkan keresahan masyarakat Jepun,” jelas beliau.

Katanya lagi, walaupun Malaysia bebas dari lingkaran kawasan gempa bumi, namun Malaysia tidak terkecuali dari merasakan gegaran hasil dari gempa bumi di negara jiran seperti Indonesia dan Myammar.

“Sesungguhnya warga Perlis amat bimbang seandainya Empangan Timah Tasoh retak, pecah dan runtuh akibat faktor luar jangka seperti gegaran gempa bumi dan apakah kerajaan negeri Perlis sudah bersiap sedia dengan pelan kecemasan sekiranya hal ini terjadi?

“Malaysia juga tidak terlepas dari potensi masalah tanah gelungsur akibat peningkatan projek dan aliran air dalam tanah yang tidak diurus dengan sempurna,” tambahnya.

Beliau menerangkan kenyataan tentang projek menaik taraf Empangan Timah Tasoh yang kapasiti simpanan air semasa 33.3 juta meter padu kepada 87 juta meter padu sudah pasti akan menambahkan lagi ancaman keselamatan kepada lokasi-lokasi popular banjir seperti Beseri, Kampung Syed Omar, Bintong, Kampung Jarak, Kangar, Repoh, Santan, Arau dan sebagainya.

“Dijangkakan sekiranya Empangan Timah Tasoh pecah akibat faktor luar jangka, maka ia akan hanya mengambil masa lebih kurang setengah jam sahaja untuk menenggelamkan seluruh bandar Kangar dan Arau dengan bukan sahaja membawa air tetapi segala apa yang ada.

“Sehubungan dengan itu kami mendesak kerajaan agar mengotakan janji untuk mempersiapkan saliran khusus ke laut dari empangan ini demi keselamatan dan ketenteraman seluruh warga Perlis,” katanya.

fmt

Adakah Najib Happy Pulut “KUNING” Sambut di Alor Setar?


DATUK Seri Najib Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor memotong pulut kuning semperna sambutan ulang tahun kelahiran beliau ke 58 anjuran Badan Perhubungan Umno Kedah, di Bilik Bunga Raya Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim, Alor Setar, hari ini. – Foto Syaharim Abidin

Hadir menyambut ketibaan Perdana Menteri dan isteri ialah Menteri Besar Perlis Datuk Seri Md Isa Sabu, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Kedah Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah, pemimpin parti-parti komponen BN Kedah dan Perlis serta pemimpin kerajaan negeri Perlis selain kira-kira 2,000 rakyat pelbagai kaum.

Sebaik memasuki balai ketibaan VIP itu, Mufti Perlis Dr Juanda Jaya membacakan doa selamat tiba. Kemudian hadirin yang ada menyanyikan lagu Selamat Hari Jadi untuk Najib sebelum Perdana Menteri memotong pulut kuning dua tingkat diikuti bacaan doa oleh Pegawai Agama Daerah Kubang Pasu Fadzli Abdul Halim.

Perdana Menteri lahir pada 23 Julai 1953.

Kenapa muka PM nampak tak ceria pun bila Umno Kedah bawa pulut Kuning kepada beliau? Najib masih terkenang pada Air Kuning di London lagi ka?

Persoalan itu itu semua hanya Najib sendiri yang tahu untuk menjawabnya.

‘Yellow Fever’ atau demam kuning kini bukan saja dari desakan Bersih 2.0 malahan telah sampai kedalam Umno sendiri,beberapa OKU (orang kuat Umno) sendiri mengakui kegagalan Najib menangani isu tuntutan Bersih.

Jika diperhatikan simbolik dari “Pulut Kuning” diatas ,satu peristiwa besar akan melanda Umno sendiri.

Kata orang Kedah…dah hangpa tau Najib Roswah tu pobia denagn kala (color) kuning..hangpa pi bawak buat apa pulut kuning tu, nak bagi Najib tambah temperature lagi kaa.

Ca hangpa tengok dalam gambaq tu…rosmah macam tak happy pun.

Orang Kuat YB Umno Tipu 52 Pembeli Rumah


Terpedaya janji palsu ‘Pak Ngah’

KANGAR – Seramai 52 pemohon yang dijanjikan rumah di beberapa taman perumahan di sini kecewa selepas mengetahui individu yang menabur janji akan memudahkan urusan mendapatkan rumah idaman mereka adalah palsu semata-mata.

Seorang pengawal keselamatan, Sabariah Che Hat, 49, berkata, dia sudah membayar RM1,400 kepada individu yang bernama Rosli Ngah atau dikenali sebagai Pak Ngah yang berjanji untuk membantu memudahkan urusan membeli rumah di Taman Santan II di sini.

Menurutnya, dia pernah membuat permohonan untuk mendapatkan rumah di taman berkenaan pada empat tahun lepas bagaimanapun, belum menerima apa-apa jawapan sehingga kini.

“Saya begitu teruja apabila Pak Ngah memberitahu boleh membantu saya memudahkan urusan mendapatkan rumah ini kerana dia bekerja dengan Menteri Besar dan mengenali orang-orang Kerajaan Negeri.

“Untuk urusan itu, saya sudah membuat pembayaran kepadanya secara ansuran sejumlah RM1,400 dan penyerahan kunci akan berlangsung hari ini (kelmarin) di Dewan 2020.

“Bagaimanapun, selepas beberapa jam menunggu, dia (Pak Ngah) langsung tidak kelihatan dan telefon bimbitnya juga telah dimatikan,” katanya ketika ditemui selepas bertindak membuat laporan polis beramai-ramai di Balai Polis Kangar, kelmarin.

Seorang lagi mangsa yang juga seorang sarjan bersara, Hamzah Bidi, 55, berkata, kegembiraannya untuk menetap di rumah baru kecewa selepas menyedari telah ditipu.

Menurutnya, dia sudah membuat pembayaran sebanyak RM1,100 melalui akaun Pak Ngah pada Februari lalu selepas lelaki terbabit memintanya menjelaskan wang pendahuluan sebelum kunci rumah diberikan.

“Hari ini (kelmarin) kami dijanjikan untuk datang mengambil kunci rumah masing-masing di sini dan penyerahan dikatakan akan disempurnakan Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu.

“Namun, selepas menunggu sekian lama, dia tidak muncul malah usaha mengesannya melalui telefon bimbit dan mencarinya hingga ke rumah juga gagal,” katanya yang berasal dari Alor Setar, Kedah.

Sementara itu, dua beranak yang kini menetap di Pulau Pinang turut tertipu dengan lakonan lelaki terbabit.

Ahmad Mustapha, 56, berkata, dia menerima tawaran Pak Ngah untuk membantu memudahkan urusan mendapatkan rumah di Pangsapuri Sena Kampung Bakau di sini selepas mengetahui lelaki terbabit pernah berkhidmat dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Sena, Abdul Jamil Saad.

Katanya, dia sudah membayar sejumlah RM600 pada Disember tahun lalu bagi mendapatkan rumah terbabit untuk diberikan kepada anak yang berkahwin dan kini menetap bersama isterinya di negeri ini.

“Saya langsung tidak mengesyaki apa-apa yang mencurigakan selepas mengetahui Pak Ngah pernah bekerja dengan ADUN kawasan terbabit. Namun, kini saya menyesal kerana terlalu mudah mempercayai orang lain,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Ketua Polis Daerah Kangar, Superintendan Abdul Rahman Noordin menyesahkan menerima laporan berkaitan kes penipuan itu dari berpuluh-puluh individu.

Beliau berkata, pihaknya akan mengesan suspek yang terlibat dalam kes penipuan itu dan kes disiasat mengikut seksyen 420 Kanun Keseksaan.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan yang hadir ke Balai Polis Kangar berkata, beliau akan berbincang dengan Kerajaan Negeri berkaitan masalah berkenaan.

Beliau menganggap kes itu merupakan satu konspirasi untuk menjatuhkan beliau memandangkan lelaki yang dikaitkan dengan penipu berkenaan pernah bekerja dengannya sebelum ini.

Bagaimanapun, telah berhenti tanpa sebarang surat peletakan jawatan tiga tahun lalu.

HS

Banjir Perlis: Lebih 4,000 Dipindahkan


 

umat Islam mengharungi banjir untuk solat jumaat di masjid Putra

Peningkatan jumlah mangsa banjir berbanding semalam

Jumlah mangsa banjir di Perlis yang dipindahkan ke pusat-pusat pemindahan meningkat kepada 4,230 orang sehingga 8 pagi ini berbanding 4,032 malam semalam.

Jurucakap bilik gerakan banjir Perlis berkata mereka yang dipindahkan itu adalah daripada 1,135 keluarga dan ditempatkan di 32 pusat pemindahan.

Paras air di kawasan selatan bandar Kangar meningkat malam tadi namun di kebanyakan kawasan di utara air mulai surut. Beberapa batang jalan di bandar Kangar masih ditenggelami air.

Menteri Besar Datuk Seri Dr Md Isa Sabu menasihati penduduk di kawasan banjir supaya sentiasa berwaspada dan mematuhi arahan berpindah. Katanya, beliau menerima laporan ada penduduk di kawasan pinggir sungai yang enggan berpindah kerana mereka ini berpendapat air sungai semakin surut.

Md Isa yang meninjau pusat-pusat pemindahan banjir sehingga awal hari ini berkata, penduduk terbabit tidak seharusnya mengambil risiko kerana kerajaan menyediakan pusat pemindahan untuk mereka.

Bernama

Banjir Perlis: Bandar Kangar ‘Tenggelam’ Lagi


SEBAHAGIAN pelajar Sekolah Menengah Syed Hassan meredah banjir selepas kawasan sekolah mereka dinaiki air akibat hujan berterusan sejak semalam. Kira-kira 20 sekolah diarahkan tutup di beberapa kawasan sekitar Perlis. – Foto Eizairi Shamsudin

Mangsa banjir di Perlis terus meningkat

KANGAR: Walaupun paras air di beberapa kawasan yang dilanda banjir di Perlis sudah mulai surut, namun jumlah mangsa yang dipindahkan meningkat berbanding semalam.

Jurucakap bilik gerakan banjir Perlis berkata, ketika ini 3,062 mangsa banjir dari 759 keluarga berada di 33 pusat pemindahan di kawasan Kangar, Padang Besar dan Arau berbanding 2,998 orang lewat malam tadi.

Paras air di bahagian utara Perlis ketika ini didapati surut sedikit berbanding semalam. Di bandar Kangar, air mulai naik malam tadi mengakibatkan banyak kedai ditutup, dan sehingga kini 28 batang jalan dinaiki air, namun kebanyakannya masih boleh dilalui semua kenderaan.

Di Kedah

Jabatan Meteorologi meramalkan cuaca di Kedah dan Perlis akan bertambah baik dalam tempoh beberapa hari lagi walaupun berlaku perubahan cuaca berikutan hujan lebih kerap sepanjang Mac ini, berbanding bulan sama beberapa tahun lalu.

Pegawai Pejabat Meteorologi Bayan Lepas, Pulau Pinang, ketika dihubungi, berkata keadaan cuaca seperti itu boleh berlaku dan ia tidak menunjukkan sebarang tanda berterusan dalam jangka masa panjang.

Katanya, keadaan beransur baik ketika ini dan ia dijangka berterusan walaupun sepanjang minggu lalu hingga semalam hujan agak kerap. “Keadaan cuaca sebegini memang boleh berlaku dalam keadaan cuaca yang tidak menentu seperti ini. Ia mungkin ada timbal balik kerana perubahan cuaca yang berlaku pada bulan ini mungkin juga mengubah keadaan cuaca pada bulan April nanti.

“Pada bulan ini kadar hujan tidak seperti biasa apabila hujan kerap dan ia mungkin menyebabkan hujan pada bulan April nanti kurang sedikit berbanding beberapa tahun sebelum ini,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Pejabat Pembangunan Persekutuan Negeri, Datuk Azmi Lateh, berkata lebih 400 rumah membabitkan enam daerah di negeri ini terjejas teruk akibat dilanda ribut pada petang Isnin lalu.

Antara daerah yang terjejas teruk dalam bencana itu ialah Kota Setar, Kubang Pasu, Padang Terap, Yan, Pendang dan Kuala Muda.
“Kami dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) akan mendapatkan maklumat terkini mangsa bencana itu bagi memudahkan kita menyampaikan bantuan atau membaiki bumbung dan dinding yang rosak,” katanya yang ditemui ketika melawat mangsa ribut di Kampung Kandis, Kodiang, Jerlun, hari ini.

Bernama

%d bloggers like this: