Tag Archives: mercedes benz

‘Berhentilah Shahrizat ,Sebelum Awak Dihalau Keluar’ – Tun Mahathir


Lebih baik berhenti sebelum dihalau keluar

Nampaknya isu NFC bertambah tambah panas lagi, sehari demi ke sehari..

Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyeru hari ini supaya Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berhenti dari jawatan politik berikutan kontroversi lebih RM250 juta Fidlot Kebangsaan Pusat projek (NFC) yang diberikan kepada keluarga beliau.

Bekas Perdana Menteri, yang masih sangat berpengaruh dalam Umno, pada sidang akhbar hari ini berkata Ketua Wanita Umno harus meninggalkan sebelum menjadi “dihalau keluar” oleh pihak beliau.

“Jika kita berasa ia adalah perlu untuk berhenti demi parti, kita berhenti. Apabila saya mahu berhenti, saya tidak meminta sesiapa pun. Saya berharap orang lain melakukan perkara yang sama. Jangan tunggu orang untuk mengejar anda.

“Ya, ukurlah baju di badan sendiri (mengukur diri sendiri),” katanya ketika ditanya jika senator itu perlu meletakkan jawatan.

the malaysian insider melaporkan..

Dr M tells Shahrizat to go

Tun Dr Mahathir Mohamad called today for Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil to quit politics following the controversy over the RM250 million National Feedlot Centre (NFC) project awarded to the her family.

The former prime minister, who is still highly influential in Umno, told a press conference today that the Wanita Umno chief should leave before being “chased out” by her party.

“If we feel it is necessary to quit for the sake of party, we quit. When I wanted to quit, I didn’t ask anyone. I hope others do the same. Don’t wait for people to chase you off.

“Yes, ukur baju di badan sendiri (measure yourself up),” he said when asked if the senator should resign.

The former Lembah Pantai MP had gained the support of both the Youth and her Wanita wings of Umno last week after denying any wrongdoing in the controversy over the national cattle-farming project.

But other leaders including senior Sabah Umno MP Datuk Bung Mokhtar Radin have called for the women, family and community development minister to step down instead of “troubling us.”

PKR has repeatedly attacked the project with various allegations surrounding the “loans” of over RM84 million given by the NFC to companies owned by Shahrizat’s family including RM13.8 million for two luxury condominiums in Bangsar.

The opposition party also pointed out that RM5 million had been spent on the purchase of a Mercedes-Benz, land in Putrajaya and disbursement of RM588,585 in cash to companies belonging to her family as well as over RM455,000 issued to tour agency Impian Global Network Services.

The scandal has led to a police investigation for criminal breach of trust.

The Auditor-General’s Report released last month had criticised the NFC, pointing out that it was now “in a mess”.

The report said production in 2010 was only 3,289 head of cattle or 41.1 per cent of the target set.

But Agriculture Minister Datuk Seri Noh Omar responded on October 31 that the project was a success as it had met its target of 8,000 cattle by 2010 once 5,742 slaughtered cattle were taken into account.

18SX: Gambar ‘Juhi Chaula’ Terselak Kain


Adoyaiii…Sekor artis popular india ni main selak kain pulak dah

Apa barang beb..main selak selak kain ni…hahahaha

Kalu ya pun  barang awak tu elok, jaga laa baik baik jangan duk tunjuk kat orang lain..tak baik tau

Lebih lebih lagi pulak ,duk main selak kain sama sama pompuan…hahahaha

Bukan senang bro …orang nak bagi kepercayaan sampai $250 juta..ini bukan dalam bentuk rupiah laa…ini Ringgit Malaysia

Itu amanah namanya..amanah rakyat Malaysia keseluruhannya…jangan buat main main.

Keluarga Sharizat beli kereta mewah guna dana NFC

KEADILAN mendedahkan penyelewengan terbaru membabitkan keluarga Menteri Pembangunan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil.

Kali ini, parti itu membongkar pembelian kereta mewah jenis Mercedes Benz berharga RM534,622 yang dibeli oleh keluarga Shahrizat pada 2009.

Wang berkenaan diperoleh daripada RM250 juta dana awam yang disalur Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC),  milik suami dan anak Ketua Wanita Umno itu.

“Pada 9 Disember 2009, hampir dua tahun yang lepas, keluarga Shahrizat menggunakan wang NFC itu untuk membeli sebuah kereta Mercedes Benz CLS 350 CGI berharga RM534,622,” kata Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli.

“Kos penyelenggaraannya tiap-tiap bulan adalah lebih kurang RM20 ribu, itu maintainance dia saja. Itu kereta mewah yang digunakan keluarganya,” katanya.

Menurutnya lagi,  dana sebanyak RM3,363,507 turut disalurkan National Meat Lives Corporation (NMLC) untuk membeli dua bidang tanah di Putrajaya pada satu tarikh pada tahun 2009.

KEADILAN turut mendedahkan 15 cek  berjumlah RM455,423 yang dibayar untuk tujuan melancong ke luar negara seperti ke Indonesia dan  Thailand.

Cek berkenaan dikeluarkan antara bulan Januari hingga Julai 2010 kepada Impian Global Networks Services (IGNS) yang menawarkan pakej percutian.

“Kalau pegi semak akaun ini, tiap-tiap bulan ada pembayaran yang dibuat kepada ‘Impian Global Network Services’ (IGNS).

“Bila kita siasat, IGNS ini ialah syarikat yang tawarkan pakej percutian, ke Bandung, Kuching, Phuket,” kata Rafizi.

Selain itu, Rafizi turut mendedahkan pembayaran lebih setengah juta ringgit kepada syarikat Meatworks (singapore) Private Limited, milikan suami Shahrizat yang membekalkan daging kepada restoran di negara jiran.

Pendedahan terbaru itu muncul selepas Shahrizat bermatian mempertahankan dirinya daripada dikaitkan dengan skandal berkenaan, pada Perhimpunan Agung Umno hari ini.

Kalau dia singsing lengan, angkat kain.. kita akan dedah lagi lepas ni,” kata Rafizi.

Dalam pada itu, beliau juga menuntut penjelasan  Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin yang mempertahankan Shahrizat dengan menyatakan NFC tidak mungkin membuat perdagangan di Singapura.

“Saudara Khairy (Jamaluddin) kata kita temberang sebab kata tak boleh eksport ke Singapura. (Tapi) kenapa pada 21 Julai 2010, NFC memindahkan sejumlah RM588, 585 secara terus ke akaun milik Meatworks (Singapore) Pte Ltd ?

“Sedangkan Meatworks langsung tak ada kena mengena dengan NFC,” katanya.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=23915

Nota: Zuraida sudah pun membuat laporan pada SPRM untuk menyiasat kes penyelewengan NFC. MP Kinabatangan Bung Mokhtar dan beberapa orang kuat Umno  jugak menyeru Sharizat meletak jawatan sehingga siasatan kes selesai.

Kontroversi KCX 8: Salahkah MB Azizan Razak ?


MB Datuk Seri ustaz Azizan Razak membuat penjelasan

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengakui Kerajaan Negeri ada membeli sebuah kereta Mercedes Benz model S Class bernombor KCX 8 tetapi menafikan ia untuk kegunaannya sendiri.

“Betul kita ada beli tetapi kereta itu lebih untuk kegunaan tetamu kenamaan yang datang ke negeri ini, bukan untuk saya sendiri guna. Saya sendiri lebih suka guna kereta lama KBV 8 yang dibeli oleh kerajaan dahulu. Walaupun kereta itu selalu rosak malah pernah breakdown di Kuala Lumpur tetapi setakat ini, saya masih gunakan yang itu,” katanya.

Mengenai kereta KCX 8, Azizan berkata, kereta itu pernah digunakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika kunju-ngannya ke Kedah selain Tengku Mahkota Johor sewaktu mengikuti latihan penerjunan di Kuala Nerang selama seminggu, tidak lama dulu.

“Kita beli sebab ada keperluan. Hanya sebuah kereta dibeli untuk dijadikan kereta rasmi Menteri Besar yang turut digunakan oleh kenamaan yang datang ke Kedah,” katanya.

Azizan turut menyangkal dakwaan kononnya beliau cuba menyembunyikan kereta KCX 8, sebaliknya berkata, kereta itu jarang digunakan kerana tujuan asal adalah sebagai kereta rasmi tambahan untuk kenamaan.

Menurutnya, sepanjang tahun ini, hanya sebuah kereta dibeli untuk kegunaan Menteri Besar, manakala sebanyak lima kereta Toyota Camry dan empat kenderaan utiliti sukan (SUV) Toyota Fortuner dibeli pada 2010 bagi menggantikan kereta Exco dan pegawai kanan yang sering rosak.

“Takkan pula kereta yang sering rosak masih nak digunakan, sampai masa, tetap perlu digantikan, termasuklah kereta saya, sebab yang sedia ada selalu rosak, tak salah beli sebagai persediaan apabila kereta itu rosak,” katanya.

Menurutnya, beliau juga lebih gemar berulang alik untuk urusan rasmi di Kuala Lumpur dengan kereta berbanding kapal terbang, dan adalah wajar untuk memiliki dua kereta rasmi supaya urusannya tidak terjejas.

“Perjalanan dengan kereta lebih jimat berbanding tambang kapal terbang. Itu yang saya usahakan selain mudah untuk bergerak di sana. Dengan kapal terbang pun ada ketika jadual tertangguh. Sebagai ketua kerajaan, saya tak boleh ikut macam itu kerana ia melibatkan urusan negeri, jadi saya lebih suka guna kereta kerana ia mudah untuk kita buat perancangan,” katanya.

Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kedah, Ahmad Musadad Sulaiman ketika dihubungi, mengesahkan kereta Mercedes Benz KCX 8 dibeli Kerajaan Negeri.

“KCX 8 didaftarkan pada 20 Jun 2011, manakala KBV 8 didaftar 5 April 2006. Kedua-dua kenderaan itu didaftar bawah Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah,” katanya.

Beberapa penulis blog sebelum ini mempersoalkan pembelian kereta Mercedes Benz bernombor plet KCK 8 sama ada ia dibeli dengan wang Azizan sendiri ataupun oleh Kerajaan Negeri yang dikatakan berbelanja besar untuk kemewahan Menteri Besar.

Menjawab soalan :Sinar Harian:, Azizan menafikan ada membeli kereta bernombor plet KCK 8 sama ada oleh dirinya sendiri mahupun Kerajaan Negeri. Hal itu turut dinafikan Pengarah JPJ negeri yang mengatakan kereta KCK 8 didaftarkan bawah nama indidivu yang tidak kaitan dengan kerajaan.

Soalan yang ditanya kepada Azizan adalah merujuk pada pernyataan penulis blog yang merujuk kereta itu sebagai bernombor plet KCK 8, bukan KCX 8 manakala nombor plet pada gambar kereta yang dipaparkan pula tidak jelas.

Bagaimanapun selepas penjelasan Azizan disiarkan Sinar Harian yang menafikan kereta KCK 8 dibeli, Menteri Besar itu sebaliknya didakwa sengaja memutar belit kenyataan kerana isu sebenar adalah merujuk pada kereta bernombor plet KCX 8.

Sh

Cuti Aidil Fitri: Tebuk Dinding Pajak Gadai


Kena cekup ketika menggerudi

PETALING JAYA: Tindakan enam penjenayah cuba merompak sebuah kedai pajak gadai pada cuti Aidilfitri gagal apabila mereka diberkas polis dalam kejadian di Seri Setia, Sungai Way, di sini, semalam.

Kejadian kira-kira jam 2 pagi itu disedari seorang lelaki yang juga peniaga di premis berdekatan sebelum memaklumkan kepada polis.

Saksi yang hanya dikenali sebagai Siva berkata, dia menyedari selepas mendengar bunyi bising termasuk bunyi alat penggera dari arah kedai itu sebelum menghubungi polis.

Katanya, anggota dari Balai Polis Sungai Way yang terletak kira-kira 50 meter dari tempat kejadian bergegas ke lokasi dan menahan enam lelaki yang leka menebuk dinding kedai kasut bersebelahan kedai pajak gadai untuk memasuki premis berkenaan.
Difahamkan, enam suspek menggunakan tiga kenderaan termasuk dua MPV jenis Naza dan sebuah jenis Mercedes.

mmetro

%d bloggers like this: