Tag Archives: Mahfuz Omar

‘Fatwa’ Yang Haram Diamalkan ?


Fatwa ke petua ke apa ni?

Dakwat Kekal: Perkasa tidak wajar keluar ‘Fatwa’

PAS menggesa Perkasa tidak mengeluarkan fatwa sendiri sambil menegaskan, tanggapan pertubuhan pendesak itu bahawa orang Melayu tidak akan keluar mengundi jika dakwat kekal digunakan dalam pilihan raya umum ke-13 adalah tidak berasas.

Sebaliknya tegas parti Islam itu, orang Melayu kalangan ahli Umno sahaja yang tidak akan mengundi kerana unsur sabotaj dari dalam parti itu sendiri, ekoran beberapa isu seperti pemilihan calon, sebagaimana diperkatakan sebelum ini.

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata, pihaknya tidak melihat alasan orang Melayu dan mereka yang beragama Islam akan mengelak daripada mengundi hanya kerana penggunaan dakwat kekal.

“Penggunaan dakwat kekal tidak bercanggah, Majlis Fatwa Kebangsaan juga sudah memberi kebenaran kepada penggunaan dakwat kekal,” kata beliau pada sidang media di ibu pejabat partinya di sini, hari ini.

Sambil menyindir, Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, “ini fatwa siapa? Fatwa Perkasa.”

“Sepatutnya Perkasa memperjuangkan isu berkaitan dengan pelaksanaan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam, bukannya mengatakan bahawa orang Melayu tidak akan keluar mengundi jika menggunakan dakwat kekal,” katanya.

Pada sidang media itu Mahfuz juga menggesa agar kerajaan menangguhkan pelaksanaan SBPA, yang menurutnya menindas dan menjadikan kakitangan awam, yang majoritinya orang Melayu, seolah-olah “buruh paksanaan.”

Mengulas lanjut Mahfuz berkata, kebanyakan ahli Perkasa merupakan ahli Umno, dan oleh itu, “saya merasakan orang Umno sendiri yang tidak akan turun mengundi kerana isu sabotaj. Bukannya orang lain.”

“Dan juga bukan kerana penggunaan dakwat kekal,” kata beliau sambil berkata keputusan itu diluluskan oleh Parlimen dan ketua Perkasa merupakan salah seorang anggota Dewan Rakyat.

“Jadi, saya tidak nampak mengapa mahu membantah penggunaan dakwat kekal,” katanya.

Dalam satu kenyataan semalam, Perkasa menolak keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang mengumumkan akan menggunakan dakwat kekal pada pilihan raya umum ke-13 atas alasan orang Melayu tidak akan keluar mengundi selain mendakwa ia bertujuan mengurangkan peratusan pengundi kalangan kaum itu kelak.

Setiausaha Agung Perkasa Syed Hassan Syed Ali berkata, pihaknya yakin penggunaan dakwat kekal akan membawa negara ke belakang.

Selain itu kata beliau, Perkasa percaya ramai pengundi Melayu tidak akan keluar mengundi jika penggunaan dakwat kekal diteruskan.

Syed Hassan juga mendakwa Perkasa percaya gesaan untuk penggunaan dakwat kekal adalah daripada pihak yang sebenarnya tidak mahukannya juga tapi oleh kerana ia cara untuk membuatkan orang Melayu dan Islam tidak mahu keluar mengundi.

“Siapa yang untung jika orang Melayu tidak keluar mengundi? Saya sendiri kemungkinan besar tidak akan keluar mengundi jika kekal dengan penggunaan dakwat kekal.

“Dan, kemungkinan ramai ahli Perkasa tidak keluar mengundi juga. Siapa yang akan terasa rugi jika ramai ahli Perkasa dan orang Melayu lain tidak keluar mengundi?” katanya.

Oleh itu kata beliau, kerajaan perlu berfikir dengan sebaik-baiknya keputusan penggunaan dakwat kekal pada pilihan raya umum ke-13.

Kelmarin, SPR mengumumkan bahawa semua pengundi wajib dicalit dengan dakwat kekal dan sekiranya mereka enggan berbuat demikian, maka pengundi terbabit tidak akan diberikan kertas mengundi.

Langkah itu seiring dengan syor jawatankuasa pilihan khas Parlimen berhubung penambahbaikan proses pilihan raya.

Dalam satu kenyataan kepada The Malaysian Insider hari ini, Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar berkata, keputusan menggunakan dakwat kekal adalah muktamad.

tmi

Pelik Tapi Benar: Cerita Lembu Tinggal di Kondo


Dengan GST: Lembu mana pula tinggal di kondo

‘Lembu’ mana pula akan bersedap-sedap di kondominium mewah jika kerajaan berjaya mengutip cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan memotong subsidi untuk rakyat, soal Datuk Mahfuz Omar.

Naib Presiden PAS itu membangkitkan persoalan penuh sindiran tersebut ketika mengecam tindakan pemimpin-pemimpin politik yang berulang kali didedahkan menyalahgunakan projek untuk kepentingan diri.

“Sebelum ini, banyak projek untuk kepentingan negara yang dijadikan lombong emas para pemimpin yang merompak harta negara, dari skandal Zon Perdagangan Bebas Pelabuhan Kelang (PKFZ) sehinggalah kepada RM40 juta wang Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) yang dilesapkan.

“Jika selepas ini Umno BN menang dalam pilihan raya akan datang, parti itu akan menggasak GST dari rakyat di samping pelbagai subsidi akan mereka ragut dari rakyat.

“Maka ‘lembu’ mana pula akan bersedap-sedap di kondominium mewah?” kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Mahfuz melihat teguran dalam laporan Ketua Audit Negara 2010 terhadap projek di bawah Perbadanan Feedlot Nasional (NFC) yang disifatkan kacau-bilau dan pendedahan penyalahgunaan pinjaman untuk NFC untuk membeli sebuah kondominium mewah di Bangsar hakikatnya sebagai perulangan berkali-kali sejarah-sejarah lampau yang sama di bawah Umno BN.

“Pemimpin-pemimpin politik dan kroni-kroni mereka menggasak pelbagai projek dan peluang.

“Bila rugi, mereka bukan sahaja tidak perlu menanggung apa-apa kerugian malah ada bailout pula dan syarikat atau projek yang dirugikan itu boleh dijual kepada kerajaan pula dengan harga mewah seperti yang berlaku ketika saham MAS dijual kembali kepada kerajaan,” katanya.

Mahfuz juga menyelar sikap para pemimpin Umno yang berhempas pulas mempertahankan projek NFC yang disifatkan oleh Ketua Audit Negara sebagai kacau bilau itu.

Jawapan Menteri Pertanian, Perdana Menteri dan semua pemimpin Umno bukan sahaja tidak memadamkan keraguan malah menambahkan keraguan, katanya.

“Bagaimanpun, saya mengucapkan syabas kepada Menteri Pertanian.

“Maklumlah, zaman dah berubah. Waktu Tan Sri Sanusi Joned jadi Menteri Pertanian, tanam padi atas bumbung. Bila Datuk Seri Noh Omar jadi Menteri Pertanian, bela lembu dalam kondominium!” sindir beliau lagi.

oleh Abdul Aziz Mustafa

Mahfuz Omar Tumbuk Tajuddin Pasir Salak ?


Buku bertemu ruas’

Itulah ungkapan terbaik untuk kejadian hangat pada sidang dewan Rakyat hari ini, hangpa pun dah kenal si Tajuddin ‘kepala masam’ tu kan..haa ambik kau hari ini..silap kau hari ni pegi serang mahfuz buat apa? kau ada berani masuk ISA, penjara macam Mahfuz ke?..Kalu belum cukop ilmu didada lebih baik kau pegi ‘menuntut’ dulu!

Bagi aku Mahfuz bukan ‘saiz’ untuk Tajuddin coba lawan..hahaha

Kalu sekadar nak tunjuk gedebe ..boleh jalan laa bro…Mahfuz tu dah cukop masak dengan perangai pencacai macam kau tu.

Apa lagi kau tunggu ..saman jer laa si Mahfuz tu..kan Mahfuz dah bagi baik punya offer kat nko?…hahaha hahaha

Ops Lalang: Dewan Rakyat kecoh

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mencabar kerajaan khususnya ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Tajuddin Abdul Rahman mendakwanya di mahkamah jika mendapati beliau mengeluarkan kenyataan menghasut.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu juga enggan menarik balik kenyataannya di Dewan Rakyat bahawa Pemuda Umno menghasut orang Melayu menyertai himpunan sejuta umat Melayu pada tahun 1987.

Mahfuz membangkitkan perkara tersebut sewaktu membahaskan Rang Undang-undang Kediaman Terhad (Pemansuhan) 2011 dan menimbulkan kemarahan Tajuddin yang memintanya menarik balik dakwaan tersebut.

Beliau mendakwa Pemuda Umno ketika itu menghasut Orang Melayu menyertai himpunan tersebut dengan membawa senjata tajam untuk membasahkan darah Orang Cina dan membawa mancis untuk membakar rumah mereka.

Menurut Mahfuz, kejadian tersebut menyebabkan Ketua Polis Negara ketika itu terpaksa menghalang himpunan tersebut dengan melakukan operasi lalang yang menyebabkan beliau dan beberapa yang lain ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

“Operasi Lalang tahun 1987 yang menyebabkan ramai yang menjadi mangsa ISA termasuk saya sendiri dan beberapa orang yang ada dalam Parlimen hari ini, ekoran ketegangan kaum yang berpunca daripada kenyataan Najib mewakili Pemuda Umno dan Lim Kim Sai mewakili MCA.

“Berlaku cabar mencabar hingga kepada peringkat nak mengadakan perhimpunan sejuta umat melayu, dibuat road show dengan membuat kenyataan hasut Orang Melayu hadir perhimpunan dan bawa senjata tajam untuk basahkan darah Orang Cina dan bawa mancis api untuk bakar rumah orang cina,” katanya.

Tajuddin terus bangun meminta beliau menarik balik kenyataan tersebut namun ditegur oleh Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan menyuruhnya duduk.

Ekoran itu juga Tajudin yang kecewa dengan tindakan Speaker, keluar meninggalkan dewan.
Bercakap pada sidang media di lobi Parlimen selepas itu, Mahfuz sekali lagi menegaskan beliau tidak akan menarik balik kenyataannya itu kerana mempunyai bukti.

Saya tidak menarik balik kenyataan saya dalam dewan tadi, sebaliknya kalau itu dianggap kenyataan menghasut boleh heret dan dakwa saya di mahkamah.

“Saya hanya menyebut sejarah bagaimana isu salah guna kuasa apabila Menteri Dalam Negeri diberi kuasa dan menyalahgunakan kuasanya,” katanya yang pernah menjadi Ketua Pemuda PAS sebelum ini.

Hd

Laporan: 12 Orang Beri Keterangan isu Gereja PJ (DUMC)


Tiga daripada 12 individu Islam yang menghadiri majlis makan anjuran komuniti gereja di gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu hadir memberi keterangan di pejabat Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), di Shah Alam, semalam. – Foto Roslin Mat Tahir

JAIS sedia kaunseling individu hadir majlis makan malam anjuran DUMC ..bh

SHAH ALAM: Seramai 12 individu Islam memberi keterangan di pejabat Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di sini, semalam kerana menghadiri majlis makan malam anjuran komuniti gereja di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), Petaling Jaya, pada 3 Ogos lalu.

Sumber JAIS berkata, mereka yang gagal berbuat demikian selepas diminta pihak berkuasa agama terbabit Selasa lalu, hadir secara berperingkat di pejabat JAIS mulai jam 9.15 pagi.

“Ada antara mereka ditemani peguam dan ada juga tidak. Semua individu terbabit turut diberikan kaunseling. JAIS mengeluarkan surat jemputan sekali lagi selepas mereka gagal hadir (9 Ogos lalu) dan akhirnya mereka berbuat demikian hari ini (semalam),” katanya.

Petugas media yang meninjau di tingkat enam pejabat JAIS mendapati sesi kaunseling itu turut dihadiri Pengarah JAIS, Marzuki Hussin dan Timbalan Mufti Selangor, Datuk Abdul Majid Omar.

Tinjauan mendapati beberapa kanak-kanak bermain di luar bilik mesyuarat tempat sesi kaunseling itu berlangsung.

Selepas diarah turun, beberapa wakil media menunggu di hadapan pejabat Marzuki untuk mendapatkan reaksinya mengenai perkara itu tetapi sekali lagi diminta beredar sambil diiringi pengawal keselamatan.
Pada 3 Ogos lalu, media melaporkan Bahagian Penguat kuasa JAIS dan polis melakukan pemeriksaan di DUMC kerana mengadakan majlis makan malam anjuran komuniti gereja yang turut dihadiri umat Islam.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal-Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, dipetik berkata anggota penguat kuasa JAIS bersama polis menjalankan pemeriksaan di premis itu walaupun dihalang penganjur.

Katanya, penganjur utama dipercayai beragama Islam berunding hampir sejam bersama ketua pasukan operasi agar pemeriksaan ke atas tempat dan individu tidak dilakukan sehingga majlis selesai.

Hasan berkata, mereka yang terbabit boleh didakwa mengikut Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah 1995.

Sultan Selangor titah JAIS tidak bertemu dengan sesiapa..mStar

KUALA LUMPUR: Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menasihatkan Jabatan Agama Islam (JAIS) agar tidak mengadakan pertemuan dengan mana-mana pihak termasuk PAS berhubung pemeriksaan jabatan berkenaan terhadap sebuah gereja di Petaling Jaya baru-baru ini.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, nasihat berkenaan dibuat bagi memastikan maklumat kes tersebut yang kini masih berada dalam siasatan tidak terlepas kepada pihak luar.

“Memang kita minta bertemu dengan JAIS hari ini, tetapi berdasarkan jawapan yang diberikan JAIS secara bertulis atas beberapa perkara kerana kes ini masih dalam siasatan.

“Malah atas nasihat Sultan supaya JAIS tidak lagi bertemu dengan mana-mana pihak untuk menjaga maklumat siasatan itu (agar) tidak terlepas kepada pihak-pihak yang lain,” katanya pada sidang media di sini, Isnin.

Bagaimanapun Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, PAS tetap menaruh harapan agar pertemuan dengan JAIS dapat diadakan bagi mendapatkan maklumat sebenar berhubung insiden berkenaan.

“Kami tetap mengharapkan dapat bertemu (JAIS) kerana nak dengar daripada pihak mereka sendiri. Kami akan terus mengharap agar JAIS bersedia bertemu dengan PAS,” katanya.

Ditanya mengenai pendirian PAS berhubung tindakan JAIS, Mahfuz berkata penjelasan mengenainya hanya akan dapat dibuat selepas pertemuan diadakan.

“Kita nak tahu apa sebenarnya. Kita nak jumpa JAIS, nak jumpa gereja. Sekarang ada macam-macam dakwaan, JAIS kata tak serbu, gereja kata serbuan.

“Sebab itu perlunya kita jumpa kedua-dua pihak untuk dapatkan penjelasan,” katanya.

Selain itu Mahfuz turut menggesa JAIS menyiapkan laporan berhubung insiden berkenaan secepat mungkin bagi mengelakkan sebarang spekulasi.

“Kita minta JAIS mempercepatkan proses siasatan. Saya difahamkan laporan itu hanya akan siap selepas raya, ia satu tempoh yang begitu lama dan ini akan menimbulkan pelbagai kontroversi yang tidak baik kepada banyak pihak.

Nota: Cantik pakaian mereka ketika datang untuk memberikan keterangan kepada JAIS.

Wallahu aa’lam.

HOT: Mahfuz,Salahuddin Buat Laporan Cabar Polis Tangkap Mereka Esok!


Semalam adalah hari pengebumian demokrasi: Mahfuz

Sambil menyifatkan tanggal 9 Julai sebagai hari pembunuhan dan pengebumian demokrasi, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar dan rakannya Salahuddin Ayub mahu membuat laporan polis mengenai tindakan polis menahan mereka di ibu negara, semalam.

Mahfuz , Ahli Parlimen Pokok Sena mendakwa selain pembunuhan demokrasi, semalam juga merupakan hari kematian seorang pejuang demokrasi, Allahyarham Baharuddin Ahmad.

“Dia mati sebagai seorang pejuang yang ingin hidupkan demokrasi di Malaysia. Saya juga percaya, setiap kegelapan yang berlaku, pasti akan ada cahaya kebahagiaan untuk masa depan Malaysia,” katanya selepas berarak mengiringi jenazah Baharuddin ke tanah perkuburan Islam Lembah Keramat AU4 tengah hari tadi.

Mahfuz turut melahirkan rasa kecewanya terhadap tampuk pimpinan kerajaan yang tidak menunjukkan sikap keterbukaan ke atas Himpunan Bersih 2.0.

Mahfuz dan Salahuddin merupakan antara 1,401 orang yang ditahan semalam kerana menyertai perhimpunan Bersih 2.0.

Malah mereka juga merupakan sebahagian daripada 91 individu yang dilarang memasuki ibu negara semalam.

Semalam, Bersih juga mengisytiharkan seramai 50,000 orang menyertai Himpunan Bersih 2.0.

“Mereka (pentadbiran Najib) tidak menunjukkan sikap keterbukaan mereka dan berjaya memperalatkan pihak keselamatan demi untuk memenuhi nafsu pemimpin Umno dan BN,” tegasnya.

Tamba Mahfuz, kejadian yang menimpa Himpunan Bersih 2.0 semalam harus dinilai sewajarnya oleh masyarakat untuk menamatkan penguasaan kerajaan yang membunuh demokrasi dan pejuang demokrasi di Malaysia.

Mahfuz juga berkata, esok beliau bersama Salahuddin akan membuat laporan polis berhubung tangkapan yang dibuat semalam.

Jelas beliau, “laporan polis yang akan dibuat adalah untuk menuntut ganti rugi malu dan kesusahan hati saya, anak-anak saya dan isteri saya.”

“Selepas laporan dibuat, saya akan serah kepada peguam untuk memulakan proses tuntutan,” katanya sambil menambah, beliau akan membuat laporan polis di Balai Polis Brickfields di sini.

Semalam, pemimpin Pakatan Rakyat dan Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Adil dan Bersih (Bersih 2.0) ditangkap polis di KL Sentral.

Selain mereka turut ditahan ialah Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan timbalannya Mohamad Sabu.

Pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenavesan mahu Suhakam mengadakan siasatan segera berhubung kekerasan polis terhadap mereka yang menyertai perhimpunan anjuran pihaknnya.

tmi

BN Terbukti Gagal Mengurus Kewangan Negara


IPP penerima tertinggi subsidi negara?

KUALA LUMPUR: PAS mendakwa kerajaan menarik balik subsidi rakyat kerana mereka tidak tahu mengurus kewangan negara.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar pada masa sama menyelar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang berkata rakyat Malaysia penagih subsidi.

“Kenyataan Najib ini menghina rakyat Malaysia kerana tanggungjawab kerajaan yang memerintah membantu mengurangkan  beban rakyat.

“Tetapi kepada pelabur diberi subsidi yang dipanggil insentif, pengeluar tenaga  bebas (IPP) diberi subsidi,” katanya dalam sidang media di pejabat agung PAS hari ini.

Najib dipercayai membuat kenyataan itu ketika mengadakan lawatan ke Amerika Syarikat.

Menurut Mahfuz pemberian subsidi merupakan cara kerajaan mengagihkan kekayaan negara kepada rakyat.

“Akan berlaku kenaikan harga barangan apabila subsidi ditarik balik,” tambahnya.

Beliau mencadangkan kerajaan mengurangkan perbelanjaan yang  tidak perlu bagi menjimatkan wang negara.

Pembaziran itu menurutnya termasuk pembiayaan percutian kaki tangan kerajaan kerana mereka membawa anak isteri bersama.

fmt

%d bloggers like this: