Tag Archives: Kes liwat II

Liwat II: Esok Ada Saksi Baru Pulak?


Tambah panas lagi kes budak saifool ni..ha ha ha

Maalomlah dalam musim kemarau ni kan..ha ha ha

Aik..ada saksi baru pulak..ha ha ha..baru jumpa kot..ha ha ha

agak agak mai kot mana pulak ni..ha ha ha..kot tak ‘lepas’ lagi kot..ha ha ha

Kalu tak lepas jugak..boleh tambah saksi baru lagi..ha ha ha..jenuh sambung ‘bicara’ la lagu ni..ha ha ha

Nasib baik hakim cokelat hacks dah padam..ha ha ha..

Mungkin Musa Hasang pulak turun pi court esok..ha ha ha

Atau pun PM Najib dan Bik Mama yang turun esok..ha ha ha

Siapa lelaki ‘Y’ tu..suspen..ha ha ha..Jangan ada DNA Najib dan Musa Hasang dah la..ha ha ha

m.insider

Identi lelaki ‘Y’ didedah esok?

KUALA LUMPUR, 28 Feb – Perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka menarik esok dengan pihak pendakwaan mahu membawa saksi baru, sekali gus mewujudkan kaitan antara koleksi bukti sampel kes kali ini.

Profil DNA setakat ini diperoleh daripada tuala, berus gigi dan botol air mineral. Continue reading

Liwat II: Rakaman CCTV Tak Selari Pulak


Prosiding kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menyaksikan peguambela meneruskan soal balas terhadap juru analisis audio dan video Makmal Forensik PDRM, ASP Fauziah Che Mat.

Dalam keterangannya, Fauziah berkata pada 3 Julai 2008, pegawai penyiasat, DSP Jude Blacious Periere datang ke makmalnya untuk menyerahkan dua bungkusan yang mengandungi cakera keras video keselamatan kamera litar tertutup (CCTV) untuk dianalisis.

Peguambela, Sankara Nair seterusnya merujuk catatan rakaman video Khamis lalu yang mengesan kehadiran individu yang dipercayai pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan yang menggunakan kereta Fiat Ulysse dengan nombor pendaftaran WPK 5925 masuk ke kawasan kondominum itu pada jam 2.47 petang melalui pintu utama.

Namun kamera di lif mencatatkan masa individu itu naik ke tingkat 5 pada jam 2.42 petang. Continue reading

Fitnah Liwat II: Rakaman CCTV ..Saifool Berjalan Mengengkang?


Liwat II: Mahkamah pertonton rakaman CCTV

Seorang pengurus perkhidmatan dan projek dan servis ATP Science Technology memberitahu mahkamah bahawa mesin-mesin yang diselengaranya di Jabatan Kimia Malaysia berfungsi dengan baik pada tahun 2008. Continue reading

Liwat II: Kantoi lagi..Saifool Homo Tahap Pasif?


Adakah Saiful homoseksual pasif?

Peguam veteran Karpal Singh hari ini sekali lagi mencuri tumpuan pada perbicaraan kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan menyoal ahli kimia sama ada Mohd Saiful Bukhari Azlan adalah homoseksual pasif.

Fokus perbicaraan pagi ini adalah sama ada Jabatan Kimia mematuhi piawaian antarabangsa dalam amalannya mengendalikan sampel atau bahan bukti yang diberikan oleh polis.

Namun, Karpal yang berusia 71 tahun yang tiba kemudian untuk menyoal balas pakar DNA Dr Seah Lay Hong sekali lagi merobekkan kes pendakwaan.

Beliau menyoal beberapa profail DNA yang ditemui pada dubur Saiful dan bertanya sama ada wajar untuk membuat kesimpulan bahawa mangsa adalah homoseksual pasif.

Dr Seah berkata beliau tidak boleh menjawap soalan itu dan hakim Mahkamah Tinggi, Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah tidak membenarkan soalan tersebut.

Namun, apabila Karpal membuktikan relevan soalan berkenaan, hakim Zabidin berlembut.

Menurut Karpal, profail DNA berdasarkan lebih satu penyumbang di dubur Saiful, adalah logik bagi membuat kesimpulan bahawa pengadu adalah homoseksual pasif.

Seah berkata beliau tidak akan mengatakan sama ada bersetuju ataupun membantah cadangan Karpal itu.

Karpal juga bertanya kepada ahli kimia tersebut bagaimana DNA seseorang boleh ditemui pada dubur Saiful jika dinyatakan pada borang pro-forma ia adalah cubaan meliwat.

Karpal: Jika ini cubaan meliwat, awak tidak akan jumpa DNA orang lain di duburnya?

Seah: Tidak mustahil.

Karpal: Hasil penemuan anda pada palitan B5 (kawasan sekitar dubur Saiful) mengenai kehadiran beberapa profil DNA?

Seah: Ya

Karpal: Di sini, lebih daripada seorang penyumbang, bolehkah anda katakan yang Saiful ialah seorang homoseksual pasif?

Seah: Saya tidak dapat menjawab soalan itu, saya seorang saintis dan bukannya doktor perubatan.

Karpal: Saya tanya anda berdasarkan hasil penemuan anda pada palitan B dan apa yang direkodkan dalam laporan pro-forma sebagai cubaan liwat, sekali lagi boleh anda katakan Mohd Saiful seorang homoseksual pasif?

Seah: Saya tidak dapat berikan jawapan.

NONEAnwar, 63, dituduh meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful, 25, di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara di Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun, 2008.

Sementara itu Bernama melaporkan berlaku pertikaman lidah antara Mohamed Yusof dan seorang lagi peguam bela SN Nair, apabila beliau memberitahu peguam bela itu supaya berhenti membuat “ulasan selari”.

Pertikaman lidah itu berlaku apabila Nair bertanya kepada Dr Seah berhubung protokol Jabatan Kimia semasa membuat penandaan pada sampel.

Nair merujuk kepada dua sampel daripada 12 sampel yang diterima ahli kimia pada 30 Jun, 2008 daripada pegawai penyiasat DSP Judy Blacious Pereira.

NONEPeguam itu berhujah Dr Seah tidak mematuhi sepenuhnya protokol jabatan sehingga tarikh pada sampel palitan B4 dan B5 direkodkan 26 Jun, 2008, sedangkan hakikatnya ia direkodkan pada 28 Jun, pada hari ketiga-tiga doktor berkenaan mengambil sampel daripada Saiful di HKL.

Nair: Saya cadangkan kepada anda, anda mungkin telah rekodkan sepertimana tertera (pada bekas plastik), satu tarikh lain pada sampel?

Seah: Ya

Nair: Berdasarkan standard antarabangsa anda, anda patut membatalkan dua
sampel ini?

Seah: Saya tidak setuju.

Nair: Jika anda mempunyai dua sampel yang dibatalkan, anda patut melihat
sampel lain dengan perasaan syak. Anda kata anda mempunyai integriti tinggi,
tidak itu mempersoalkan integriti?

Seah: Tidak. Kita patut beri faedah kesangsian.

Nair: Saya cadangkan kepada anda bahawa anda tanya tahu mengenainya sekarang
dan tidak pernah beritahu kepada pihak pendakwaan?

Seah: Tidak setuju. Ia telah dicatatkan.

Semasa pemeriksaan semula oleh Timbalan Pendakwa Raya Noorin Badaruddin, Dr Seah mengesahkan pencemaran pada sampel palitan B5 (kawasan sekitar dubur Saiful) di mana disahkan kehadiran profil pengadu, lelaki Y dan seorang yang tidak dikenali.

Beliau tidak menolak kemungkinan pencemaran itu mungkin berlaku apabila kawasan (kawasan dubur) bersentuhan dengan permukaan.

Dr Seah juga menolak kemungkinan berlaku pencemaran di makmal Jabatan Kimia kerana kemungkinan itu telah dihapuskan oleh ujian profil DNA semua warga kerja di jabatan itu.

Perbicaraan disambung esok.

Hafiz Yatim

Nota: semakin lama  semakin nampak fakta sebenar ‘kes liwat 2’ ini.Adakah benar satu ‘konspirasi’..seperti dakwaan Anwar..ha ha ha

bertambah menarik lagi sebelum ini doktor mengatakan ‘no rectum in saiful anus’..ha ha ha

selepas itu pada minggu lepas ..ada 3 kesan DNA dan air mani saiful dimerata tempat termasuk sample ‘Y”..ha ha ha

tambah menarik lagi..ada 10 pulak kesan DNA lain..ha ha ha

takpa ..kita wait and see ..ha ha ha

sabar dalam penantian ke episod akhir..ha ha ha

dinjawa.lawak politik

Liwat II: Dr Seah Ngaku Tak Ikut Piawaian


Ahli Kimia Akui tak patuhi piawaian

Ahli kimia dan pakar DNA Dr Seah Lay Hong hari ini mengakui beliau tidak mengikuti piawaian antarabangsa yang ditetapkan oleh International Society of Forensic Genetics ketika menyediakan laporan berhubung ujian DNA pada perbicaraan kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau mengakui meskipun menganggotai pertubuhan itu tetapi tidak mematuhi apa yang dinyatakan pada jurnal berkenaan.

“Saya tidak mematuhi peraturan antarabangsa tetapi sejak itu, ia mungkin telah berubah,” katanya.

Dr Seah juga tidak bersetuju bahawa beliau berat sebelah dalam menyediakan laporan dan berkata ia disediakan berdasarkan maklumat yang dibekalkan kepadanya.

“Berdasarkan piawaian antarabangsa seperti yang ditetapkan dalam jurnal ini, awak tidak mengikuti ataupun mematuhinya,” kata peguambela Ram Karpal Singh.

“Saya tak setuju,” balas Dr Seah.

Hakim, Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah kemudian menyoal doktor itu mengapa beliau gagal mematuhi arahan tersebut tetapi Seah gagal menjawab soalan berkenaan.

Ram juga berhujah satu ‘allele’ yang dilaporkan pada B9, di kawasan rektal bawah.

“Ini bukan milik Saiful atau ‘Lelaki Y’. Bacaan allele 28 tidak dilaporkan walaupun ia adalah di puncaknya.”

Apabila Ram terus mengasak, ahli kimia itu enggan melayan serta tidak memberikan jawapan.

Menurut Ram apa yang dicatatkan oleh laporan kimia adalah berlainan dengan apa yang diperlihat dalam geraf.

“Ia seolah-olah separuh DNA pasukan bolasepak dijumpai tetapi awak memilih untuk tidak melaporkannya kerana ia dikesan di seluar dalam, seluar, kawasan B5 peri-anal dan sekarang B9,” kata Ram.

Dr Seah juga memberitahu mahkamah bahawa beliau tidak tahu siapa ‘Lelaki Y’ – DNA yang dijumpai di peri anal Saiful dan sekitar kawasan duburnya.

“Tidak ada spesimen atau rujukan sampel diberikan,” katanya.

Ram berkata lelaki misteri yang tidak dikenali itu mungkin sesiapa juga termasuk pegawai penyiasat, Jude Blacious Pereira.

Minggu lalu, pelbagai persoalan teknikal berhubung bagaimana ujian DNA dijalan dan ditentukan. Lebih banyak perkara seumpama itu dijangkakan hari ini apabila seorang lagi ahli kimia akan memberi keterangan.

mKini

Cobaan..Cobaan..Cobaan


Borang penting “pro Forma’ menjelaskan hanya cubaan..cubaan dan cubaan (macam filem Pendekar Bujang Lapok).

“Based on the proforma report, it was attempted sodomy and oral sex. But he (Saiful) did not say it was attempted,” said Khairul.

Peguam Karrpal Singh berjaya merobek kes Liwat II

Peguam Karpal Singh dikatakan berjaya merobek hujah pihak pendakwaan dalam perbicaraan kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, pagi ini.

Peguam veteran itu berhujah bahawa borang pro forma yang diisi oleh doktor Hospital Kuala Lumpur mempunyai perkataan ‘cubaan meliwat’ dan ‘cubaan seks oral’.

NONEBekas ketua, Unit Kemalangan dan Kecemasan, Hospital Kuala Lumpur, Dr Khairul Nizam Hassan memberitahu mahkamah Saiful memberitahu pasukan perubatan bahawa dia telah diliwat dan dipaksa melakukan seks oral.

“Dia (Saiful) tidak sebut ‘cubaan’ tetapi ‘liwat’ dan ‘seks oral’,” katanya.

Apabila ditunjukkan borang pro forma form, Khairul Nizam (kiri), bagaimanapun bersetuju borang itu mencatatkan ‘cubaan liwat’ dan ‘cubaan seks oral’.

Sebalik semua ini, beliau mempertahankan bahawa pemeriksaan perubatan yang dijalankan adalah bagi memeriksa mangsa diliwat dan melakukan seks oral.

Karpal kemudian bertanyakan kepada Khairul Nizam, berulang kali sama ada borang pro forma itu adalah berdasarkan wawancara dengan Saiful.

Saksi bersetuju tetapi menekankan bahawa borang itu hanya sebagai garis panduan.

“Bagaiamana anda boleh kata ia liwat atau seks oral apabila laporan menyatakannya sebagai ‘cubaan’?” soal Karpal.

NONEBeliau kemudiannya terus mengasak doktor berkenaan dengan cara menyoal yang sama sehingga Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden (kanan) – yang mengetuai pasukan pendakwaan – mencelah dan membantah soalan yang berulang kali itu.

Menurut Karpal, maklumat penting yang sepatutnya diisi dalam borang pro forma itu telah tidak diisi oleh doktor-doktor.

Dr Khairul Nizam juga mengaku tiada bukti klinikal yang menunjukkan kemasukan berlaku di dubur Saiful Bukhari Azlan.

Menurut Khairul Nizam konklusi laporan pro forma hanya dibuat berdasarkan laporan kimia.

Ketika menjawab soalan Karpal, beliau akui tidak mengisi borang itu berhubung bukti fizikal seperti kekoyakan otot serta lebam di bahagian dubur seperti yang lazim dilakukan ketika ujian liwat.

Mahkamah gamat sedikit apabila ditanya mengenai dakwaan adanya seks oral berlaku ketika kejadian.

NONEKarpal juga bertanya adakah Saiful pernah melakukan seks oral, menyebabkan hadirin menahan ketawa, namun menurut Khairul, maklumat itu turut tidak didapati dari Saiful.

‘Maklumat penting’ lain yang tidak dicatatkan itu termasuk keadaan yang menyebabkan dakwaan kejadian; sejarah perubatan pengadu kes; dan pemeriksaan dubur untuk menentukan sama ada mangsa telah membuang air besar ataupun tidak.

“Berdasarkan apa yang berlaku pagi tadi, saya lihat pertuduhan ini tidak kukuh..Saya meminta Peguam Negara untuk masuk campur dan menggugurkan dakwaan ini kerana sudah jelas keadaan.

“Menyambung kes ini hanya akan menambah lagi kos dan penggunaan wang rakyat,” kata Karpal kepada wartawan di lobi mahkamah.

mkini

%d bloggers like this: