Tag Archives: Hasan Ali

Hasan Ali Masuk Umno Esok ?


Benarkah Hasan Ali umum sertai Umno esok ?

“Kami akan panjangkan borang permohonan tersebut kepada majlis tertinggi (MT) Umno,” kata Ketua Penerangan Umno Selangor, Syukor Idrus.

Desas desus mengenai Exco Agama kerajaan Selangor, Datuk Dr Hasan Ali menyertai Umno semakin semakin kedengaran.
Bagaimanapun, Ketua Penerangan Umno Selangor, Syukor Idrus menafikan perkara tersebut.

“Saya tidak mendengar apa-apa lagi. Tetapi jika berminat, dia perlu mengikut prosedur yang ditetapkan parti.

“Pertama, dia kena isi borang dan kemudian serahkan kepada pejabat Umno negeri di Shah Alam.

“Kedua, kami akan panjangkan borang permohonan tersebut kepada majlis tertinggi (MT) Umno,” katanya.

Sidang media esok

Dr Hasan yang juga bekas pesuruhjaya PAS Selangor akan mengadakan sidang media di rumahnya di pinggiran Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur esok.

PAS memecat beliau Ahad lalu ekoran beberapa kenyataan kontroversi dan yang terbaru terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau menentang sokongan rakyat kepada perhimpunan di mahkamah tinggi Kuala Lumpur di hari keputusan kes liwat Anwar kerana menganggap ia kes peribadi tokoh pembangkang itu.

Mahkamah, Isnin lalu membebaskan Anwar dari tuduhan tersebut.

Syukor menambah, Umno Selangor mengalu-alukan kemasukan Dr Hasan ke dalam Umno.

“Sebagai tokoh politik yang berpengalaman, Dr Hasan boleh membantu Umno negeri merampas balik Selangor,” tambahnya.

oleh Muda Mohd. Noor

PAS Pecat Hasan Ali


Hasan Ali Kena pecat

PAS membuat keputusan memecat pemimpin kontroversinya Datuk Dr Hasan Mohd Ali sebagai anggota parti itu berkuatkuasa serta merta.

Keputusan itu dicapai dalam mesyuarat jawatankuasa pusat parti itu lebih tiga jam di Kuala Lumpur hari ini.

Dalam kenyataan hari ini, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, pemecatan itu dibuat berdasarkan Fasal 82(9) perlembagaan PAS.

“Keputusan ini dibuat berdasarkan kepada tindakan-tindakan YB Datuk Hasan Ali yang menyalahi dan merugikan kepentingan parti sebagaimana yang diperuntukkan dalam perlembagaan PAS,” kata Abdul Hadi.

Pemimpin kontroversi itu menimbulkan keresahan pelbagai pihak khususnya di kalangan anggota dan penyokong Pakatan Rakyat kerana mengambil pendirian bercanggah dengan partinya dan pembangkang.

Antaranya mempersoalkan konsep dasar negara kebajikan yang dterajui PAS.

Dr Hasan sebelum ini mengecam golongan bukan ulama dalam PAS dan menuduh parti itu telah menyeleweng daripada perjuangan Islam.

Terbaru, Hasan mempersoalkan kewajaran ahli dan penyokong PAS yang diminta hadir pada  perhimpunan ‘Bebaskan Anwar’ pada 9 Januari (esok) yang telah dipersetujui oleh Abdul Hadi dan timbalannya, Mohamad Sabu.

Beliau juga mencadangkan supaya Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dilantik sebagai perdana menteri jika ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim didapati bersalah dalam kes bicara liwatnya.

mKini


Hasan Ali, Nasharuddin Mat Isa Pulanglah Sebagai Mujahid Sejati !


Buangkan saja hiruk pikuk asam garam perjuangan..

Bak kata pepatah tersohor..’ikan tidak masin di air laut, tetapi masin di daratan’..

Perjuangan Pas tidak akan rugi tanpa kamu berdua..Pas tidak akan hilang dari bumi Malaysia kerana kamu berdua atau bertiga bersama anak Tok Guru Nik Aziz si Nik Abduh.

Hentikanlah penggunaan media musuh untuk ‘selak kain’ kamu semua. Masuk semula kedalam saf.

Mari kemari bertakbir dan bersalawat bersama pejuang pejuang lain bermula dari Tuan Guru Presiden sehinggalah  Mat pelekat poster.

Kredit kepada Mat Mat pelekat poster yang sanggup memanjat tiang talipon,pokok dan sebagainya walau ditengah malam ,tengahari dan waktu hujan.

Jangan buat tindakan memusnahkan diri

Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Abdul Rani Othman mengingatkan Hasan yang merupakan idola beliau untuk terus muhasabah diri.

PAS Selangor menyifatkan tindakan Exco Hal Ehwal Islam negeri itu, Datuk Dr Hasan Ali hanya menghancurkan diri sendiri apabila terus menyuarakan kekecewaan peribadinya ke atas parti kepada umum.

Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Abdul Rani Othman mengingatkan Hasan yang merupakan idola beliau untuk terus muhasabah diri.

Katanya, Hasan perlu menunjukkan sikap lebih terbuka ekoran tidak menerima pencalonan yang mencukupi daripada cawangan untuk mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Gombak Setia.

Menurut Abdul Rani, beliau ada menghubungi Hasan namun sehingga hari ini tiada sebarang maklum balas daripada pemimpin PAS tersebut.

“Sepatutnya kita tanya diri sendiri apa silap kita. Saya yang baru jadi Adun di Meru, ada orang Umno tegur dan beritahu silap saya. Hasan lebih tahu Gombak Setia, beliau patut tanya apa salah diri sendiri.

“Saya ada mesej untuk tawarkan beliau jawatan sebagai ahli perhubungan PAS Negeri. Tapi bagi SMS, hubungi beliau pun tiada jawapan.

Saya minta untuk jumpa namun dapat tahu beliau akan buat sidang media.

“Saya ingatkan Hasan Ali agar dapat muhasabah diri. Apa yang beliau lakukan hanya merosakan diri sendiri. Sedangkan parti (PAS) ada kekuatan sendiri. Apa yang beliau lakukan hanya memberi kesan minimal pada parti,” katanya dalam sidang media di Pusat Khidmat Ahli Parlimen Shah Alam hari ini.

Kecewa hilang kerusi dan sokongan parti

Sementara itu Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor III, Khalid Samad pula berkata tindakan Hasan dan juga bekas Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa melahirkan kekecewaan dengan menggunakan media Umno adalah akibat kehilangan kerusi dan sokongan dalam parti.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Shah Alam berkata PAS mahu menyelamatkan Hasan dan Nasha serta menasihatkan kedua-dua pemimpin terbabit agar tidak mengikut jalan sendiri.

Ujar Khalid, contoh sedia ada dapat dilihat apabila bekas Naib Presiden PAS Datuk Nakhaei Ahmad bertindak keluar PAS sedangkan beliau hanya diperalatkan oleh Umno.

“Jangan kecewa tidak terpilih di kawasan Gombak Setia kerana kawasan lain ada menawarkan beliau (Hasan Ali) juga. Kita ada mesyuarat dengan Perhubungan PAS Negeri dan kawasan lain juga mahu calonkan beliau untuk bertanding.

“Tengok Nakhaei bekas Naib Presiden PAS, keluar parti habis macam itu sahaja. Beliau hanya diperalatkan oleh Umno. Kita nak selamatkan Hasan Ali dan Nasha bukan nak bantai mereka dan saya nasihatkan agar jangan ikut jalan sendiri,” katanya.

oleh Fazy Sahir

Mubaligh Kristian Berjubah Solat Zuhur: Hasan Ali


Dakwaaan terbaru Hasan Ali pada Himpun..

Hassan Ali dedahkan gerakan murtad cuba pengaruhi Muslim lemah iman, kaki hutang

KUALA KANGSAR: Usaha untuk memurtadkan umat Islam di negara ini semakin licik apabila ada kalangan mubaligh Kristian yang turut memakai jubah dan menunaikan solat Zuhur berjemaah dengan penduduk Islam bagi mendekati mereka yang dipercayai berpotensi untuk digugat akidahnya.

EXCO Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Istiadat Melayu dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr Hassan Ali, ketika mendedahkan perkara itu berkata sasaran utama mubaligh itu ialah orang Islam yang miskin, kurang pengetahuan agama, akidah lemah, orang yang berhutang, mereka yang rumahtangganya kucar-kacir, mereka yang menghadapi masalah selepas bercerai, golongan berfikiran liberal dan terbuka serta mereka yang tidak mengamalkan cara hidup Islam.

“Ancaman terhadap akidah umat Islam ini adalah benar kerana di Selangor saja sudah ada satu organisasi khusus untuk memesongkan akidah umat Islam dengan membawa mubaligh yang dilatih secara profesional, berdaya juang tinggi dan mempunyai kekuatan mental dari Barat serta negara jiran untuk masuk ke dalam masyarakat Islam.

“Malah, sejak penubuhan Unit Selamatkan Akidah (USA) di pejabat saya beberapa bulan lalu, ada 51 orang Islam yang sudah menjalani proses pembaptisan dan minum ‘air suci’ sedang dibantu untuk mengembalikan semula akidah mereka,” katanya berucap pada program Himpunan Sejuta Umat (HIMPUN) di Dewan Jubli Perak di sini, semalam.

Hassan percaya gerakan untuk memesongkan akidah umat Islam bukan saja sedang giat dijalankan di Sabah, Sarawak dan Selangor, malah sudah menular ke negeri lain di negara ini.

Sementara itu, Timbalan Mufti Perak, Zamri Hashim, berkata ada 43 permohonan untuk murtad dikemukakan di Mahkamah Syariah di Perak untuk tempoh 11 bulan pertama tahun ini dengan sebahagian besarnya golongan mualaf yang mahu kembali ke agama masing-masing serta mereka yang mempunyai nama Melayu dan anak kepada orang Melayu tetapi dibesarkan oleh keluarga bukan Islam.

Pada masa sama, katanya, ada 52 orang sedang menjalani proses pemulihan akidah di Bahagian Dakwah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) bagi tempoh sama tahun ini.

“Bilangan itu adalah berdasarkan data rasmi tetapi bagaimana pula yang berlaku (murtad) secara senyap-senyap? Mungkin lebih ramai lagi. Isu murtad ini bukan masalah individu tetapi ummah kerana apabila seseorang itu murtad, dia akan menunjukkan seolah-olah Islam itu tidak cantik dan tidak baik.

“Kita tiada masa untuk bertelagah sesama sendiri seperti firman Allah bermaksud mari kita bersama-sama melakukan takwa dan jangan bekerjasama melakukan kebatilan manakala pepatah Arab ada menyatakan api yang besar itu bermula daripada sumber yang kecil dan jika ia tidak ditangani, maka sumber kecil itu akan merebak menjadi besar,” katanya berucap pada majlis sama.

oleh shamsul kamal amaruddin bh.

Calon Pas Selangor: Nama Hasan Ali Tidak Tersenarai ?


Tanda tanya untuk bekas Pesuruhjaya Pas Selangor dan pemimpin ‘kontroversi’ ini hangat diperkatakan sekarang.

Adakah Pas Pusat akan mengekalkan Hasan Ali di DUN Selangor ?

Masihkah Hasan Ali akan dikekalkan untuk PRU13

SHAH ALAM – Kira-kira 80 peratus muka lama akan dipilih untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Abdul Rani Osman berkata, tidak pernah wujud isu yang mengatakan bahawa muka lama tidak berpeluang bertanding dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Katanya, apa yang menjadi keutamaan untuk dipilih sebagai calon adalah disenangi rakyat, tidak menonjolkan diri sendiri serta tidak merokok dan sebagainya.

“Pas Selangor sudah selesai dan menyerahkan nama calon kepada Pas Pusat. Setiap kawasan, kita hantar tiga nama tetapi tanpa ranking di antara tiga calon itu, tiada keutamaan kerana semua calon sama.

“Apa juga keputusan Pas Pusat, kita akur sebab kita ada majlis syura di mana penapisan calon dan pemilihan dalam Pas ini sangat tegas. Merokok tidak boleh jadi calon. Itu dimaklumkan oleh Tok Guru Nik Aziz (Mursyidul Am Pas) kepada semua anggota Pas. Mereka yang cuba menonjolkan diri sendiri pun tidak boleh jadi calon. Dalam Pas, awal-awal lagi akan ditolak.

“Calon mesti mesra dan disenangi rakyat, maksudnya sebagai wakil rakyat kena turun padang dan melawat jika ada kenduri kahwin, bersalin, sakit, kematian. Walaupun kerjayanya doktor atau jurutera sekalipun, kalau rakyat tidak senangi, rakyat tidak calonkan dia, kita tidak akan bawa dia ke depan,” katanya.

Dalam pada itu, Abdul Rani menolak untuk mendedahkan nama semua calon yang disenaraikan kerana ia adalah pendirian parti tersebut malah beliau enggan mengulas sama ada bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali dipilih atau tidak.

“Itu termasuk dalam kita punya ikrar, kita tidak boleh dedahkan perkara itu (nama calon yang diserahkan kepada Pusat). Hanya Pesuruhjaya dan Pusat sahaja yang tahu, saya tahu senarainya tetapi saya tidak boleh mendedahkannya.

“Siapa pun yang dipilih, Pesuruhjaya tidak boleh dedahkan kerana itu pendirian Pas. Sekiranya dimaklumkan awal, akan timbul macam-macam perkara,” katanya.

Bagaimanapun katanya, semua calon yang dipilih mesti turun padang dan berjumpa rakyat di kawasan masing-masing agar rakyat lebih mengenali mereka.

“Empunya diri tahu mereka dicalonkan jadi mereka perlu buat kerja (turun padang) di kawasan masing-masing. Sebagai contoh, sekiranya tiada nama saya dicalonkan dalam tiga senarai di Meru, saya perlu memberikan laluan kepada mereka di situ.

“Sekarang ini, calon akan dimaklumkan awal sebab jika lambat, rakyat di kawasan sendiri pun tidak kenal dan tidak tahu calon wakil rakyat mereka,” katanya.

SH

Terkini: Hasan Ali Akan dilantik Timbalan Presiden PERKASAm ?


Berita baru masuk..

Maklumat dari beberapa para pesembang tegar ‘kedai kopi’ ..

Depa tuu kerja lain tak dak dah, bersembang ,melepak dan melahu dikedai kopi saja..tapi kadang kadang maklumat depa ok jugak..hahaha..Ada logik jugak apa?..pasal jawatan timbalan presiden PERKASAm masih kosong …tak gitu?..hahaha hahahaha

Dikatakan Hasan Ali sangat kecewa kerana maklumat bocor resit dan permit tempahan stadium untuk HIMPUN adalah urusan beliau sendiri. Betoi ka?..Menurut maklumat yang tak pernah dinafikan oleh Hasan Ali , beliau telah menangis kerana HIMPUN tidak mendapat sambutan..Tengoklah janji setia 2000 NGO yang nak bawak 2000 setiap NGO ke HIMPUN tapi tak mai jugak! pasal apa depa tak pii HIMPUN?..Depa pun nak kencing Hasan Ali jugak ka?.

Oleh yang demikian presiden PERKASAm Brahim anak Ali jugak ingin melantik Hasan jugak anak Ali untuk menjadi Timbalan Presiden PERKASAm…Elok laa tuu sama sama anak Ali kan.kan

Lebih menarik lagi Zul Kulim lebai mangkuk sudah dilantik pun menjadi naib presiden PERKASAm.

Yang tuu pun elok laa jugak, sama sama kaki kencing pengundi ditempat masing masing..Sekor kencing bertanding atas tiket Pas dan sekor lagi kencing bertanding atas tiket PKR.

Zul Noordin dilantik naib presiden PERKASA …mKini

Perhimpunanan agung PERKASA hari ini melantik ahli parlimen Kulim-Bandar Baru, Datuk Zulkifli Noordin sebagai naib presidennya yang baru.

Zulkifli dilantik melalui usul tergempar yang dikemukakan oleh ahli dewan tertinggi PERKASA Muhammad Zahid Md Arip.

Usul berkenaan diluluskan sebulat suara.

%d bloggers like this: