Dewan Selangor Kecoh: BN halang ADUN DAP petik hadis


Macam macam ada..

Ada golongan anti-hadith ,ada golongan tak ikut hadith tapi tegah orang lain mempelajari hadith kerana timbul minat kepada agama Islam!.

Sekurang kurangnya jika ada bukan Islam yang ingin mengetengahkan intisari dalam ucapan beliau berdasarkan minatnya kepada Islam,adakah ini satu kesalahan? JAKIM boleh dakwa orang itu ? Dalam Kanun Jenayah apa akan digunakan kepada orang itu?

Adakah Baginda Rasul SAW telah memberikan hukum mengenai orang bukan Islam yang ingin mengutip ucapan,tingkah laku,perbuatan atau apa apa sunnah Baginda?

Jika Baginda Rasul itu adalah pembawa rahmat sekelian alam, tidak sampaikah rahmat bawaan Rasul itu kepada bukan Islam?

Salahkah bukan Islam mengambil contoh tauladan yang baik dari Baginda Rasul?

Satim Diman diarah keluar Dewan.

Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor Datuk Mohamad Satim Diman hari ini diarah keluar Dewan setelah mempertikaikan tindakan ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim yang dikatakan cuba memetik Hadis dalam perbahasannya.

Tindakan itu diambil Speaker DUN Selangor Datuk Teng Chang Kim setelah Mohamad Satim (kiri) enggan mematuhi arahannya supaya duduk dan menghentikan perbalahannya berhubung soal agama itu ketika Ng membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan 2011 pada sidang itu.

Ketika membahaskan rang undang-undang itu, Ng menyatakan beliau mahu membacakan sebuah hadis sebagai hujah untuk menyokong perbahasannya itu namun ditegur oleh Mohamad Satim apakah kesahihan, benar atau tidak hadis yang mahu bacakan oleh wakil rakyat DAP itu.

Bagaimanapun, Ng tidak menyatakan hadis apakah yang beliau mahu bacakan itu selain memberikan alasan bahawa tindakannya mahu menggunakan hadis kerana beliau meminati agama Islam.

Sementara itu, Mohamad Satim ketika ditemui pemberita di luar Dewan menyifatkan Ng tidak layak untuk membicarakan soal hadis kerana beliau bukan seorang Islam selain tidak memahami agama Islam termasuklah tidak memahami hadis Rasulullah SAW itu sendiri.

“Kenapa beliau mahu membicarakan mengenai hadis agama Islam sedangkan beliau tidak beriman kepada agama itu sendiri. Saya melihat tindakannya itu seolah-olah mahu mempersendakan Islam.

“Betul ke beliau tahu hadis? Saya tanya hadis mana, sahih atau tidak, di mana dia rujuk hadis itu, Ng tak jawab,” katanya.

Mohamad Satim menyatakan sebagai rakyat Malaysia yang berbilang bangsa, semua pihak baik daripada apa-apa agama pun sepatutnya menghormati sensitiviti dengan tidak mempergunakan agama masing-masing untuk tujuan dan kepentingan tertentu.

“Kalau saya menyatakan sesuatu daripada ajaran agama Buddha, Kristian dan sebagainya dan ia tidak betul, ia sudah tentu menyinggung perasaan penganut agama itu,” katanya.

Bernama

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Comments

  • khairi  On July 12, 2011 at 8:09 pm

    Apa kepala bana ni. Kalau kita dengar para cendekiawan Islam yang belajar kat Timur tengah dan eropah, kebanyakan guru mereka adalah bukan Islam dan orientalis. Jadi mereka belajar pasal Islam drpd orang bukan Islam ni betul ke. Jadi kalau salah, ramai cendikiawan Islam ni tak boleh diikut. Snuok Hungronye seorang orientalis pernah menjadi guru kepada beribu kiyai dan cendekiawan islam di asia tenggara ni. Hei buatx lah belajar

  • gory  On July 12, 2011 at 8:10 pm

    Kenapa pakai hadis boleh gelak gelak pulak? Kelakar sangat ke hadis tu? lepastu bila tanya, tak bagitahu mana? Plus, Datuk Satim just asked hadis mana, that’s all. Kenapa tak jawab je? Pakai hadis untuk politik? Mana PAS?

  • Anonymous  On July 12, 2011 at 8:37 pm

    Tidak salah menggunakan hadis untuk menyokong sesuatu perbahasan. Malah lebih baik daripada memetik pendapat-pendapat manusia selain Nabi s.a.w. Tidak kita hadis itu hadis lemah, atau sahih. Sekurang-kurangnya Islamik. Tolong jangan pakai hadis orang-orang u***. (cikgu).

  • Anonymous  On July 12, 2011 at 8:38 pm

    Tidak salah menggunakan hadis untuk menyokong sesuatu perbahasan. Malah lebih baik daripada memetik pendapat-pendapat manusia selain Nabi s.a.w. Tidak kira hadis itu hadis lemah, atau sahih. Sekurang-kurangnya Islamik. Tolong jangan pakai hadis orang-orang u***. (cikgu).

  • gundam  On July 12, 2011 at 8:48 pm

    kalau dia percaya hadis..percayalah islam..dan masuk la islam

  • z  On July 12, 2011 at 8:51 pm

    if he want to use the quote. he must tell where he quote.
    the case here is. he cant answer the question when ask.

    I dont know what is his intention.

    from a Malaysian Chinese.

    • abu shahid  On July 12, 2011 at 10:04 pm

      What I see from reports that an unfinished called talk again but was prevented by the opposition leader.
      But this blog would like to congratulate him for wanting to know about the traditions of the prophets that we honored.

  • Anonymous  On July 13, 2011 at 12:28 am

    memee la tak saloh guna hadis kalo org yang nak guna tu tau dan berugama islam, tapi kalo bukan islam ape barang bro…., fikiark la…. guna otak ckit….,

    • abu shahid  On July 13, 2011 at 12:43 am

      hang ada pakai otak ke? orang tu dah menyatakan minatnya kepada Islam…salah ke?

      • atansawo  On July 15, 2011 at 6:51 pm

        minat dlm bentuk mcm mna ciner tu shahid? ishtifar banyak arr shahid… sedar ka apa yg hang cuba pertahankan? kafir tu ckp pasal hadis yg dia sendiri pun tak percaya.. hang bleh backing? mana pala hotak hang bubuh?

        sedih btol org islam jugak yg backing kafir yg cuba mempersendakan agama….
        hang tak sedarkah shahid? diamkan diri dan renung sejenak apa yg hang telah buat shahid,,,

      • abu shahid  On July 15, 2011 at 6:54 pm

        Apasal hang nak marah bila ada orang dah mula taruh minat pada Islam?

        Islam untuk melayu macam hang sajakah? sudah tentu tidak,bukan..

        jadi kita raikanlah sesiapa jugak yg dah mula cenderung hati pada Islam hatta mat saleh mana pun.

  • Anonymous  On July 13, 2011 at 2:18 am

    Kaloo tak pecaya pada tak beriman pada hadith, tapi beruhujah guna hadith, bukan itu menghina ????????????

  • abubakar  On July 13, 2011 at 5:12 am

    Ugama adalah panduan supaya jangan tersasar matlamat hidup sebenar… Alquran diturunkan sikit2 melalui perantara Jibril kpd Nabi sebagai MANUAL caramana Islam perlu dilaksanakan… Hadis sebagai tambahan,untuk lebih menjelaskan dgn lebih teliti tentang sesuatu perkara . Kedua-dua medium ini milik penganut Islam tetapi Ilmu mengenainya milik seluruh umat manusia …. sapa-sapa yg berminat tanpa niat mempermainkan Islam sangat2 digalakkan untuk mempelajarinya…. biasalah puak UMngok melayu, islam serta segala melibatkan ugama Islam jangan ugama lain nak sentuh… untuk kebaikan pun tak boleh ke…. jangan macam tu….tak kenal maka tak cinta

  • Anonymous  On July 13, 2011 at 12:07 pm

    Salam..ada video tak?

  • Ahmad Saleh  On July 15, 2011 at 11:45 am

    Islam adalah hak semua umat ramai saintis yang memeluk islam selepas penemuan dan fakta2 mereka temui telah diwahyu Allah SWT dalam Al-Quran bagitu jaga hadith cuma diberi katogory kebenarannya, dengar dulu dan buat kaji selidik, pakai otak anugerah Allah jika kamu bershahadah dan iklas. Sekarang kamu Daiamn Satim boleh di anggap sebagai saorang yang jahil dan angkoh allAllhuaklam.

  • kumpulan anti DAP  On August 29, 2011 at 12:48 pm

    Itulah akibatnya jika china ada kuasa…suka mempermainkan agama Islam…keberanian mereka disebabkan keadilan dan pas bagi muka kepada dia orang.aku benci kepada china DAP celaka

  • kumpulan anti DAP  On August 29, 2011 at 12:53 pm

    wahai En Ahmad Saleh…awak tahu tak ayat Quran dan maksudnya tidak boleh di permainkan sedangkan orang Islam yang berhadath besar dan tak ada air sembahyang pun tidak di benarkan..inikan digunakan cina celaka tu.kau orang sokonglah cina celaka tu..buntut pun tak basuh

    • amnu bodo  On September 26, 2011 at 7:31 am

      kesian org amnu…tak kenal antara hadis & ayat quran…yg cina tu nak petik hadis…so x de larangan samada berhadas atau tak..amnu cwgn ko takde ke ustat, pi la belajar

  • kumpulan anti DAP  On August 29, 2011 at 1:02 pm

    kepada mereka yg menyokong cina celaka tu…kamu adalah kafir.dia bukan nak masuk Islam tetapi dia saja suka-suka mempersendakan agama Islam.ada faham…kawan2 yg bodoh semua.Ulama politik kita tak bolih ikut sebab mereka akan memutarbelitkan ayat quran..nik aziz dan preseden pas adalah ulama politik…orang macam ni tak boleh pakai.

  • antipakatan  On August 29, 2011 at 1:04 pm

    kepada mereka yg menyokong cina celaka tu…kamu adalah kafir.dia bukan nak masuk Islam tetapi dia saja suka-suka mempersendakan agama Islam.ada faham…kawan2 yg bodoh semua.Ulama politik kita tak bolih ikut sebab mereka akan memutarbelitkan ayat quran..nik aziz dan preseden pas adalah ulama politik…orang macam ni tak boleh pakai.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: