Video Seks Fitnah: Kenapa Mat Sabu Sahaja Bersuara?


Walaupun Abang Mat hanya AJK Pusat Pas tetapi aku nampak Abang Mat masih hebat dengan semangatnya mahukan kebenaran dan keadilan di tegakkan dalam negara ini.

Dalam beberapa isu terkini Abang Mat masih hebat dengan ceramahnya berbanding beberapa orang tokoh dalam Pas yang boleh dikatakan semacam ada sesuatu yang tak kena dengan isu Pakatan Rakyat.

Bukan tujuan aku nak provok pemimpin Pas, tetapi dari beberapa ‘trajedi dalam Pas’ telah melakarkan sejarah antara 2 kumpulan sehinggakan Timbalan Presiden Pas sendiri telah ‘dihalau ‘ oleh Tok Guru Nik Aziz supaya meninggalkan Pas dan pergilah masuk Umno.

Semangat kekitaan antara beberapa pemimpin Pas dengan pemimpin komponen PR bagi aku belum cukup ‘mesra’.Seperti ada sesuatu yang cuba diselindungkan antara pemimpin Pas sendiri. Aku bagi contoh pada PRK DUN Tenang,ada beberapa pemimpin Pas sendiri semacam mahu mengelak dari bercampur dengan pemimpin PKR dan DAP, aku ada talipon dengan pemimpin dan bertanya apakah keadaan terkini semasa hari pengundian,katanya 50-50 dan aku talipon pulak kepada pemimpin Pas yang lain,kata depa mana ada 50-50,kawan yang kata 50-50 tu dia dah belah awal lagi balik kerumah dia. Kalu hang nak tau laa ni 30-70 ada lah dan lagi TPM tengah duk randuk air duk ligan pengundi Umno supaya keluar, kawan kita tu mana mau dia randuk air takut 4 wheel dia masuk air,sayang sangat dia pada 4 wheel dia tu, biar Pas kalah takpa.

Seperkara lagi rungutan dari beberapa pemimpin DAP dan PKR kerana  Pas tidak mahu menjemput tenaga mereka untuk PRN Sarawak,sedangkan dibeberapa kawasan pilihanraya jumlah pengundi Cina ,Iban dan Dayak melebihi 30 %.

Masih banyak ruang untuk Pas mengukuhkan dan memesrakan diri dalam idea Allahyarham Ustaz Dato’ Fadzil Noor ini iaitu Pakatan Rakyat.

tmi...Mat Sabu: Video seks isu peribadi, Pas tetap bersama Pakatan

Ahli jawatankuasa kerja PAS pusat Mohamad Sabu berkata parti Islam itu akan terus kekal bersama Pakatan Rakyat jika pun rakaman video seks yang melibatkan pemimpin kanan parti perikatan itu terbukti Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menyifatkan ia sebagai pandangan peribadi, Mohamad berkata sekiranya rakaman video itu Anwar, PKR perlu membuat keputusan berhubung pendirian parti itu dan kedudukan Ketua Umum PKR itu.

“Ini masalah parti, apa kena dengan Pakatan Rakyat pula? PAS akan kekal bersama Pakatan Rakyat, ini pandangan peribadi saya tapi keputusan itu hanya akan kita buat lepas siasatan polis selesai.

“Ini melibatkan individu, bukan Pakatan Rakyat. Kalau betul, parti yang terlibat perlu buat keputusan,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Bagaimanapun tegas bekas naib presiden PAS itu, pendirian rasmi parti itu berhubung rakaman video seks yang didedahkan “Datuk T” pada 21 Mac lalu hanya akan diputuskan selepas siasatan kes itu selesai.

Tambah Mohamad, Anwar tidak boleh dibuktikan bersalah dalam kes itu kerana rakaman video seks tidak boleh dijadikan bahan bukti di mahkamah.

“Kita tunggu siasatan polis selesai dulu, selepas itu baru kita akan berbincang. Lagipun Anwar tidak boleh dibuktikan bersalah kerana dalam Islam kita perlu empat saksi.

“Saya tidak mahu ulas mengenai perkara ini. Apa yang berlaku sekarang adalah spekulasi dan kita tak mahu percaya kepada spekulasi.

“Kita tunggu siasatan keseluruhan, hasil siasatan yang dilakukan pihak berwibawa yang kita boleh terima,” katanya.

Tambah beliau, pendirian PAS dalam isu itu akan dibincangkan dalam Majlis Syura.

“Bukan saya yang buat keputusan, tentang ini ia akan dibincangkan dalam Majlis Syura… kena dapatkan pendangan mereka,” katanya.

“Datuk T”, terdiri daripada ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah, bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan bekas bendahari agung Perkasa Datuk Shuib Lazim telah menggemparkan negara apabila bertindak mempertontokan rakaman video seks itu kepada wakil media terpilih di hotel Carcosa Seri Negara, 21 Mac lalu.

Sehari selepas pendedahan itu, Anwar telah membuat laporan polis dan menafikan beliau adalah lelaki dalam rakaman video seks itu.

Palam sidang media itu juga, Mohamad turut menyentuh kes kematian penolong pengarah Kastam Diraja Malaysia Allahyarham Ahmad Sarbaini Mohamed yang ditemui meninggal dunia di bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) Wilayah Persekutuan pada 6 April lalu.

Kata bekas ahli Parlimen Kuala Kedah itu, keluarga Ahmad Sarbaini perlu mengambil tindakan undang-undang terhadap SPRM ekoran kematian bapa lima anak itu yang disifatkan beliau tidak mendapat keadilan.

“Setelah saya menemui keluarga Allahyarham, kami daripada PAS berharap agar keluarga ini mengambil tindakan mahkamah di atas kematian seorang pegawai yang meti dalam siasatan SPRM dan tidak tahu penyebab.

“Kita berpegang Allahyarham tidak bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah, kita memandang serius siasatan yang dilakukan SPRM ini,” katanya.

Mohamad juga menasihatkan SPRM supaya lebih profesional menjalankan siasatan dan belajar daripada negara-negara yang berjaya mengurangkan kadar rasuah.

“SPRM perlu profesional, belajar dari negara-negara yang berjaya kurangkan rasuah, saya harap keluarga Allahyarham lebih aktif dan bukan semata-mata serah kepada takdir.

“Keluarga Allahyarham perlu mengambil tindakan undang-undang terhadap SPRM dan kita serah kepada peguam keluarga itu untuk menentukannya,” katanya.

Ahmad Sarbaini merupakan salah seorang daripada 62 pegawai kastam yang menjadi tumpuan Operasi 3B kendalian SPRM dan beberapa agensi kerajaan yang lain.

Syed Mua’z

Nota:  TPM masih membisu sejak serangan pertama keatas Anwar dalam kes saifool baukari.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: